Raad 29 oktober 2019:Onze financiële beschouwingen en 1e termijn op de begroting 2020

1 november 2019

U kunt hieronder onze beschouwingen vinden op de begroting 2020. alsmede de antwoorden avn het college.

De VVD roemde Enkhuizen vanwege haar financiële positie in relatie tot onze buurgemeente.

Dit was een schot voor open doel. Dankzij de motie van de SP om de middelen voor het Sociaal Domein (de jeugdzorg, de WMO enz) ook aan het Sociaal Domein te besteden en wat (nog) niet gebruikt is in een reserve Sociaal Domein te stoppen staan we er nu zo gunstig voor. Kwestie van gezond boerenverstand. Niet alle kosten zijn onmiddellijk duidelijk en nu kunnen we, in tegenstelling tot veel andere gemeenten waaronder onze buren, daar nu nog kosten uit betalen en hoeven we niet over te gaan tot schrappen van subsidies en enorme verhoging van lokale lasten.

Meerdere fracties vonden de hoogte van de reserve Sociaal Domein veel te hoog. Nu blijkt hoe noodzakelijk deze is. Want als de landelijke overheid niet gaat repareren is ook onze reserve leeg per 2023.