Raadsvergadering 25 juni 2019

30 juni 2019

Raadsvergadering 25 juni 2019

De op één na laatste raadsvergadering voor de zomervakantie besloeg een aantal hamerstukken.

De agenda vindt u hier

De gemeenschappelijke regelingen werden besproken. De SP diende een motie in om de gemeenschappelijke regelingen en wat daar in het algemeen bestuur wordt besproken, beter te kunnen volgen. De meeste vergaderingen van het algemeen bestuur vinden overdag plaats. En nog steeds is het zo dat de meeste raadsleden overdag gewoon werken. Door te zorgen dat deze vergaderingen opgenomen worden met audio- of videoapparatuur, wat overigens in de gemeentehuizen gewoon kan, kunnen zowel de raadsleden als ook de burgers deze vergaderingen, die openbaar toegankelijk zijn, terugluisteren of terugkijken. De motie werd unaniem aangenomen.

Er is in de commissievergadering (https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/vergadering/571444/Cie%20BOFS_GG%20%28gecombineerd%29%2011-06-2019? hier is deze te beluisteren) veel gezegd over de verschillende agendapunten.

Op de informatieavond die de maandagavond voor de raadsvergadering ,plaatsvond is nog gesproken over het feit dat zo goed als alle gemeenten diep in de rode cijfers duiken door alle taken die de regering onder leiding van Rutte van de VVD onder de kabinetten Rutte 1, 2 en 3 met grote bezuinigingen heeft overgeheveld naar de gemeenten. De SP heeft op deze avond hierover haar grote zorgen uitgesproken. Dit moet anders zoals wij zowel in het land als in Den Haag al zo lang aangeven.

We gaan met de landelijke overheid samen de trap op en samen de traf af. Dat geldt, zo vindt de SP, ook voor de gemeenschappelijke regelingen waar we als gemeente Enkhuizen, al dan niet verplicht, aan deelnemen. We hadden bij de wethouder financiën in de week hiervoor al aangekondigd dat we hiervoor een motie wilden opstellen in de hoop dat deze raadsbreed zou worden meegetekend.

De VVD kondigde op deze avond de motie ook aan. Jammer genoeg is deze niet aan de andere partijen voorgelegd. Hoe krachtig was dit signaal geweest als alle partijen van de gemeenteraad van Enkhuizen boven de motie hadden gestaan en deze hadden ondertekend. Helaas.

Het grote bespreekpunt wat voor de raadsvergadering overbleef was de herbouw van de Flosbeugel, die in het najaar van 2017 in vlammen opging.

Op verzoek van NE vond deze behandeling achter gesloten deuren en daarmee in het geheim plaats. Van het vervolg van deze raadsvergadering kan ik dan ook geen verslag doen. Zoals u in de krant hebt kunnen lezen is het krediet verstrekt om de Flosbeugel te herbouwen. En dat is goed nieuws.

Margreet Keesman