Ons standpunt over de Brede School Binnenstad (IKC) nader toegelicht

1 juli 2018

Ons standpunt over de Brede School Binnenstad (IKC) nader toegelicht

Afgelopen raadsvergadering 19 juni jl. stond een extra kredietaanvraag voor de Brede School Binnenstad, beter bekend als het Integraal Kind Centrum (IKC) op de agenda.

De SP is er groot voorstander van dat dit IKC er komt. Jaren geleden is dit proces in gang gezet onder voormalig wethouder Kok (CDA) en later nog met de wethouder Olierook (SP)en Wijnne (CU/SGP).

Er is veel tijd en energie besteed aan dit proces. Vooral omdat het ook nogal wat gevolgen heeft voor de buurtbewoners.

Eerst is met de verschillende partijen overlegd over welke functies er nu in het gebouw moesten komen. De beide schoolbesturen van Kopwerk en Present wilden geen bouwheer van dit project worden en verzochten de gemeente Enkhuizen of zij dit op zich wilden nemen. En zo geschiedde.

Eerst dus “van binnen naar buiten”: wat moet in het gebouw komen en hoe moest dit vormgegeven worden.

Twee scholen, kinderopvang en een brede schil aan ondersteunende functies.

Toen dit proces doorlopen was en het fysieke gebouw meer en meer vorm kreeg, ging het college samen met de vakambtenaren “van binnen naar buiten”.

Een drietal buurtcafés werd georganiseerd waarbij de buurt zich kon uitspreken over de plannen, maar ook nog suggesties kon doen. De vakambtenaren konden aan de bewoners uitleggen wat wel en wat niet veranderd kon worden en waarom niet. Een prima inspraak met volop burgerparticipatie. Aan de buurt werd ook de toezegging gedaan dat er hoog gebouwd zou worden waar nu ook hoogbouw staat en laag gebouwd zou worden waar nu laagbouw gesitueerd is.

De buurt was misschien niet helemaal tevreden maar binnen het maximaal haalbare toch redelijk gerust.

Vervolgens vond er een bestuurswisseling binnen het bestuur van Present plaats. De overeenkomst waar zoveel tijd en energie in was gestoken werd door Present niet getekend. Zij eisten het bouwheerschap op ondanks eerdere afspraken.

Nu staat er in de Wet op het Primair Onderwijs dat de schoolbesturen in principe bouwheer zijn. Maar toch, de gemeente heeft het bouwheerschap alleen maar vervuld omdat beide besturen dit niet op zich wilden nemen.

Een hoop tijd èn geld verspild.

De opening van de nieuwe school zou in augustus 2016 zijn. Door deze bestuurswisseling is de eerste paal nog niet de grond in geslagen en dat betreuren wij zeer. Ouders, maar vooral ook de kinderen en het team hebben recht op een goede werkplek in een gezond klimaat.

Een bemiddelingstraject volgde, nadat het plan wat zeer snel op tafel lag en afkomstig was van de nieuwe bestuurder van Present het niet haalde.

En nu werd er extra krediet gevraagd omdat er toch een gymzaal moet komen en omdat de bouwkosten na de crisis behoorlijk zijn gestegen. De gemeente en daarmee wij allen zijn zo behoorlijk met extra kosten opgezadeld. En wie gaat die extra kosten betalen vragen wij ons af.

Het nieuwe plan is een schets, waarbij de buurt pas eind april is betrokken.

De fractie van de SP heeft van meerdere bewoners van de Oude Gracht bezorgde mailtjes ontvangen dat zij niet akkoord gaan met het plan wat er nu ligt en desnoods tot aan de Raad van State bezwaar zullen maken. Dit zal weer de nodige vertraging met zich meebrengen. Wim Stolk en ondergetekende zijn in gesprek gegaan met de buurtbewoners en hebben de situatie ter plekke bekeken. En het betekent nogal wat voor deze burgers.

Dat ze dreigen tot aan de Raad van State bezwaar te maken is niet gek. Hoog waar hoog en laag waar laag is losgelaten, ondanks eerder gedane beloftes. Waar blijven wij als betrouwbare overheid?

Maar weet u wat wij als fractie van de SP echt niet begrijpen? Waarom wordt het plan, waar iedereen tevreden over was, niet uitgevoerd. Is het trots? Is het macht? Zegt u het maar.

Op onze vraag aan de andere fracties over de middelen, de verantwoordelijken en de betrouwbare overheid werd niet ingegaan.

In ieder geval heeft de wethouder de toezegging gedaan om de buurt er volop bij te betrekken.

Want het nieuwe IKC, dat moet er zo snel mogelijk komen.

Margreet Keesman

Fractievoorzitter SP