ROOD-onderzoek jongerenhuisvesting – enquête

21 mei 2018

ROOD-onderzoek jongerenhuisvesting – enquête

Vorig jaar heeft de ROOD-groep in Enkhuizen aandacht gevraagd voor de problemen die jongeren ervaren bij het zoeken naar een passende en betaalbare woning. In de leeftijdsgroepen 18-23 jaar, maar vooral ook tussen de 23 en 30 jaar is het in Enkhuizen en omgeving lastig om een geschikt huis te vinden.

Tijdens een raadsvergadering in het voorjaar van 2017 verwoordde Rick Keesman het helder en klaar: veel jongeren willen heel graag ‘op zichzelf’ wonen in Enkhuizen, maar door een tekort aan betaalbare woningen zien velen zich genoodzaakt bij hun ouders te blijven of uit de regio te vertrekken. Toen spraken veel partijen nog tegen dat er een tekort was – misschien wel louter en alleen omdat de SP-jongeren het probleem zo op de kaart zetten.  Opvallend toch, dat in vrijwel alle lokale Enkhuizer verkiezingsprogramma het woningtekort een plek kreeg.

Nu de drukte van de verkiezingen achter de rug is, hebben onze jongeren het thema weer opgepakt. We willen nu ook graag uw hulp. Op verschillende plekken (o.a. op de Facebook-pagina van ROOD) is een enquête uitgezet. Deze enquête is bedoeld om goed in kaart te krijgen hoe het probleem rond jongerenhuisvesting is opgebouwd. Zoveel mogelijk jongeren moeten deze enquête gaan invullen – ook anderen mogen dat overigens doen. Zo hebben ook ouders van jongeren die noodgedwongen nog thuis wonen “last” van het woningtekort. Zegt het voort!

De enquête blijft enkele weken online – daarna zal onze jongerengroep de resultaten verwerken en een volgende stap zetten in deze actie.

Via deze link kom je bij de enquête