SP sterk in WEEFF debat

25 februari 2018

SP sterk in WEEFF debat

Foto: Wim Stolk

Afgelopen zaterdagmorgen werd alsnog het debat gehouden wat door WEEFF is georganiseerd en wat vorige week door technische problemen geen doorgang kon vinden.

Elke partij kreeg de gelegenheid om een pitch van één minuut te houden (zie bijlage). Daarop volgend stonden steeds twee kandidaten van politieke partijen tegenover elkaar in een schaakborddiscussie.

Margreet Keesman, lijsttrekker van de SP, stond tegenover Machteld Buit, kandidaat nummer 3 van D'66.

Het SP onderwerp ging over het Sociaal domein en dan met name de schuldenproblematiek en zorg.

De SP wil snelle ondersteuning als schulden dreigen. De economie trekt aan, maar lang niet iedereen profiteert daarvan. Schuldenproblematiek neemt toe. Door preventie maar ook door slim ons geld in te zetten is daar veel te halen. Afkopen van kleine schulden kan ons enorm veel geld schelen en nazorg voorkomt dat er nieuwe schulden ontstaan. De keiharde aanpak van deurwaarders en incassobureaus kunnen we hiermee deels een halt toeroepen.

En als de overheid de wachttijd van een maand voor jongeren met een zelfstandige huishouding nu afschaft. Wat zou dat veel schulden schelen. Maar zolang daar de kraan open blijft staan blijven wij dweilen. En het plan wat de raad dinsdag heeft aangenomen kan veel beter, vele beter.

Bij de minimaregelingen moeten we kijken naar het besteedbaar inkomen. Ook gezinnen met een inkomen boven bijstand maar met een netto besteedbaar inkomen daar ver onder vanwege schuldsanering ondersteunen we gedurende de jaren dat ze in de schuldsanering zitten. Zodat ook hun kinderen mee kunnen doen.

De manier waarop we het stadsteam hebben neergezet komt uit de koker van onze enkhuizer SP, is succesvol en is voor vele gemeenten een voorbeeld. Zij moeten hun werk op een goede manier kunnen doen en moeten voldoende bemensd zijn. Hoe meer we aan de voorkant zitten hoe minder maatschappelijke schade voor hen die het betreft en hoe minder het ons aan de achterkant kost.

We verhogen het aantal uren thuiszorg, het praatje komt terug en de signaleringsfunctie bewaken we. De mantelzorgers ondersteunen we, we breiden het Enigmahuis uit en ook hebben we oog voor jonge mantelzorgers. Wanneer zij te zwaar belast dreigen te worden komt er hulp bij. Zodat zij ook wat onbezorgder jong kunnen zijn. Het is al zwaar genoeg.

We helpen ouderen proactief in de zoektocht naar voorzieningen die hun leven aangenamer kunnen maken. Wanneer een oudere in beeld komt kijken wij naar wat we moeten en kunnen doen. Dat kan gaan over ondersteuning hulp en eenzaamheid.

De SP staat voor haar inwoners. Daar waar zij in de knel dreigen te komen door de bureaucratie en maatwerk aan de kant wordt geschoven voor de grote gemene deler grijpen we in. Daar waar binnen Werksaam de belangen van Enkhuizen stelselmatig worden overruled door de andere gemeenten ten koste van onze inwoners grijpen we in. “Zo werkt het nu eenmaal  in een gemeenschappelijke regeling”  is geen argument maar juist een motivatie om delen van het beleid terug te halen.  Hier beleid, daar uitvoering. Simpelweg om dat dit beter is voor de Enkhuizers.

Zo willen we een scholingsfonds in het leven roepen om mensen aan het werk te helpen. 1 miljoen in het scholingsfonds om 100 inwoners aan het werk te helpen scheelt 1,5 miljoen aan uitkeringen.

En nee, wij zijn niet ouderwets maar gaan voor 'het nieuwe samen'.

D'66 maakt zich zorgen over de leefbaarheid van de stad in relatie tot het toerisme. Ook de SP vindt niet dat we toe moeten naar Volendamse of Giethoornse toestanden maar vooralsnog is het nog niet zover. Toerisme is naast een historische binnenstad en Seed Valley een van de 3 pijlers uit de stadsvisie 2030. Laten we niet vergeten dat een groot deel van onze economie draait op toerisme. We zijn vooralsnog alles in het werk aan het zetten om

- De overloop toeristen uit Amsterdam hiernaar toe te halen

- De toeristen die het ZZM bezoeken de stad in te krijgen

- Initiatieven te ontwikkelen die een boost kunnen geven aan de binnenstad en middenstand

- Westfriesland in de top 10 van de meest aantrekkelijke regios te krijgen

Enkhuizen Vooruit wilde meer openheid van Agora. Dat is merkwaardig want bij de raadsstukken zijn alle vragen en anwoorden gewoon voor elke burger te lezen.

De VVD gaf aan een echte ondernemerspartij te zijn. Daar hebben de ondernemers weinig van gemerkt tijdens het instellen van het ondernemersfonds. Het in het zadel houden van de eigen VVD wethouder, die hierin volledig zijn eigen koers volgde was belangrijker dan staan voor de ondernemers. Daarvoor moeten zij bij de SP zijn. Zoals de voorzitter van MKB-Nederland benoemde: 'De SP is de meest MKB minded partij in Nederland!!'

HEA ging voor de fusie van de SED gemeenten. Schaalvergroting is allang achterhaald alleen nog niet doorgedrongen bij de hoge heren. Slecht voor de democratie, de afstand tussen bestuur en burger wordt alleen maar groter, het is nog nooit goedkoper gebleken en de dienstverlening gaat achteruit. Het succes van het falende beleid, wordt het ook wel genoemd. Niet doen dus.

Nieuw Enkhuizen wil het bedrag wat Enkhuizen meer moet betalen aan de SED organisatie terughalen. Niet haalbaar als je niet veel verder wil gaan dan dat.

Hierna volgde nog een debat over duurzaamheid. VVD, Enkhuizen Vooruit, Nieuw Enkhuizen lieten daar hun stem niet horen. Een aantal partijen zoals D'66 verzandde in het landelijke standpunt over duurzaamheid, maar wat we plaatselijk kunnen doen kwam er alleen uit bij HEA, CU/SGP en de SP.

Duurzaamheid is een breed begrip, maar als we inzomen op duurzaamheid in relatie tot  milieu kan niemand er tegen zijn dat we duurzaamheid hoog in het vaandel hebben. De SP ziet hiervoor een rol weggelegd bij MEC/de Witte Schuur. Maak kinderen, ouders en grootouders bewust van wat ze voor het milieu kunnen doen. Maar koppel ook een duurzaamheidsmedewerker aan dit centrum waar ook bedrijven en particulieren informatie kunnen halen of in de praktijk kunnen zien wat mogelijk is.

Welwonen bouwt alle nieuwbouwplannen gasloos. Een geweldig compliment waard.

Maar laat duurzaamheid niet alleen iets zijn voor een kleine groep die het kan betalen maar bereikbaar zijn voor iedereen. Coöperaties in wijken en buurten, samenwerkingsverbanden om zelf energie op te wekken, hetzij met zonnepanelen, hetzij met aardwarmte. Daar is veel winst te behalen.