Parkeren op de Kaasmarkt

13 juli 2017

Parkeren op de Kaasmarkt

Foto: Wim Hoogervorst

In het pand van de voormalige Stadsherberg aan de Kaasmarkt in Enkhuizen worden een negental appartementen gebouwd. De SP is tevreden over dit hergebruik van het pand, waar vele Enkhuizers en ‘strekers’ menig uit-ga-uurtje heeft besteed.

Echter, de komst van deze negen appartementen verhoogt de druk op de parkeermogelijkheden in dit oude stuk van onze stad. Volgens de voorwaarden zou de komst van de woningen moeten worden vergezeld van een aantal nieuwe parkeerplekken. In 2015 heeft de raad namelijk een verordening aangenomen die het begin inluidde van het Parkeerfonds. Als het de initiatiefnemer van een bouwplan niet lukt om parkeerplekken op eigen grond te realiseren – en daar is ook op de Kaasmarkt sprake van – dan moet er geld worden gestort in een fonds, waarvan de gemeente elders in de binnenstad nieuwe parkeerplekken aanlegt.

Bewoners aan de Kaasmarkt en directe omgeving vragen zich af welke gevolgen de komst van de appartementen heeft voor de parkeerdruk. Navraag door SP-raadslid Wim Stolk in de commissie Grondgebied leverde een vreemd antwoord op. Volgens wethouder Struijlaart waren er aan de Stadsherberg, als horecagelegenheid, al 23 parkeerplekken gekoppeld.  Vreemd, want de Stadsherberg staat er al decennia lang en toen was van parkeerproblemen geen sprake. Bovendien zijn er altijd maar weinig bezoekers van de Stadsherberg geweest die met de auto kwamen.

De SP vraagt zich dan ook af waar die 23 plekken zijn, en hoe zich dit verhoudt met de parkeerplekken voor de bewoners.

Stolk heeft samen met collega-SP-raadslid Wim Hoogervorst schriftelijke vragen gesteld over dit probleem. Zij willen weten of er nieuwe parkeerplekken bij komen, waarom in dit geval de voorwaarden van het Parkeerfonds ineens niet gelden en hoe en wanneer is bepaald dat horecagelegenheden ‘vaste’ parkeerplekken hebben.