Jasper van Dijk te gast op politiek café

28 april 2017

Jasper van Dijk te gast op politiek café

Foto: Wim Hoogervorst

Woensdag 26 april jl. organiseerden we een Politiek Café in de Bonte Veer in Enkhuizen. Thema van deze "SPraak!"-bijeenkomst was 'Armoede, Schulden en Schuldhulpverlening" Speciale gasten deze avond, die volgde op een grote 'buurt-actie' van een week eerder, waren SP-Kamerlid Jasper van Dijk en oud-wethouder Marcel Olierook.

Doel van de avond was het verzamelen van informatie over de benoemde problematiek, en vooral ook het opdoen van ideeën voor de komende jaren. Zo willen we in Enkhuizen bij het opstellen van ons nieuwe verkiezingsprogramma, de raadsverkiezingen 2018 komen er aan (!), meer doen om de problematiek voor de mensen aan te pakken.
Meteen werd al duidelijk dat er grote problemen zijn met 'bewindvoering', bureaus die worden ingeschakeld om mensen uit de schuld te helpen. Er is vaak sprake van het inschakelen van bewindvoerders die weinig actief zijn om mensen te begeleiden, waardoor schulden snel oplopen en het ook lang duurt voordat mensen gaan merken dat ze geholpen worden. We moeten extra inzetten om als lokale overheid deze bureaus aan te pakken.
Naast het aanpakken van schulden is het natuurlijk ook belangrijk om er voor te zorgen dat mensen niet in armoede belanden, waardoor de stap naar schuldenproblematiek steeds kleiner wordt. Als mensen voldoende te besteden hebben, en er in de preventie zaken kunnen worden geregeld, dan is dit voor alle partijen beter. De SP denkt dat hier veel mogelijk moet zijn, maar dan moeten er wel regels en wetgeving worden aangepast.

Voor Jasper van Dijk was het z'n eerste spreekbeurt in zijn nieuwe portefeuille - hij heeft het onderwerp 'armoede en schuldenproblematiek' onlangs overgenomen van Sadet Karabulut. Sadet sprak overigens al eerder over armoede in Enkhuizen.