SP Partijraad: aandacht voor Brexit

28 juni 2016

SP Partijraad: aandacht voor Brexit

Foto: Wim Hoogervorst

Zaterdag 25 juni jl. kwam voor de laatste keer voor de zomervakantie de Partijraad van onze SP bijeen in Amersfoort. Ook onze afdelingsvoorzitter was daarbij aanwezig. Een vol programma, met aandacht voor de campagne voor het Nationaal Zorgfonds, maar ook voor de ontwikkelingen rond het uittreden van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Harry van Bommel legde uit wat er volgens de SP nu zou moeten gaan gebeuren.

Van Bommel, Tweede Kamerlid, betitelde de uitslag van het EU-referendum in het Verenigd Koninkrijk als een krachtig signaal aan de machthebbers in de EU. Het is een signaal waaruit blijkt dat er duidelijk een kloof is tussen wat men in ‘Brussel’ wil en doet en wat de bevolking daar van vindt.

Ook al is het verschil tussen de voor- en tegenstemmers niet zo heel groot, het is zorgelijk als meer dan de helft van de burgers niet meer weet wat de meerwaarde van de EU is. Europa is er voor de burger, en die lijn lijkt men helemaal kwijt.

Wat Van Bommel betreft gaat de SP nu vier dingen eisen van de EU. Er moet een nieuw verdrag komen waar in beschreven wat de doelstellingen zijn van de Unie en welke bevoegdheden ‘Brussel’ heeft en krijgt.

De eisen van de SP formuleerde Van Bommel als volgt:

afschaffing van de Europese Commissie
De EC is niet democratisch gekozen, wordt gezien als de motor van het neo-liberale (en asociale) beleid. Verder heeft de EC (elk van de 28 EU-leden levert één commissaris) de transfer-unie veroorzaakt, waarbij het rijke noorden de banken in de zuidelijke landen op poten houdt.  De EC staat sociale ontwikkeling in Europa in de weg, omdat ‘economie’ en ‘groei van de financiële sector’ de hoofdrol spelen. Tot slot laat de EC de Europese Unie afkoersen op een politieke unie waarbij steeds meer bevoegdheden van de afzonderlijke landen worden afgenomen. Ook is de EC de creator van gedrochten als TTIP, CETA en het Associatieverdrag met Oekraïne.

afschaffen van regels die sociale maatschappij in de weg staan
De EU heeft inmiddels een enorme hoeveelheid regelgeving opgesteld, die de landen dwingen keuzes te maken die ten koste gaan van de sociale samenleving.

geef de landen weer recht om het werknemersverkeer te beperken
Als het voor een land beter is, moeten de individuele landen weer zelf kunnen beslissen over het openstellen van de grenzen voor werknemers uit andere landen.

geen verdere overdracht van bevoegdheden
Er moet goed gekeken worden naar het overdragen van nationale bevoegdheden aan ‘Brussel’ – misschien moeten sommige bevoegdheden wel weer terug.  Wat de SP betreft stopt het klakkeloos overdragen van bevoegdheden die ongemerkt leiden tot een politieke unie.

Van Bommel zei dat we terug moeten naar de kern van Europese samenwerking. Na de Tweede Wereldoorlog wilden we samenwerken om Europa de verzekeren van vrede en democratie. Samenwerking op het gebied van handel, energie en misdaadbestrijding is daarbij belangrijk, maar afzonderlijke landen moeten daarbij niet in een wurggreep belanden. Dan verliest een goedbedoelde Europese Unie alleen maar meer draagvlak onder de burgers.

De Partijraad eindigde met de verkiezing van Emile Roemer tot lijsttrekker bij de Verkiezingen van maart 2017.