Resultaten rioolonderzoek naar drugs bekend.

14 februari 2016

Resultaten rioolonderzoek naar drugs bekend.

De uitslagen van het drugsrioolonderzoek, dat uitgevoerd is op aandringen van de coalitiepartijen in Enkhuizen, zijn bekend.

Uit dit onderzoek blijkt dat het gebruik van drugs in Enkhuizen erg hoog is in vergelijking met andere steden en gemeentes. Dat is zorgwekkend.

Op welke we plaats we staan in de ranglijsten van het gebruik van de verschillende middelen doet wat ons betreft niet zo ter zake. Al langer kregen wij serieuze signalen van mensen in "het veld", dat het drugsprobleem in Enkhuizen en omgeving wel eens een stuk groter zou kunnen zijn dan iedereen dacht.

Dit onderzoek maakt duidelijk dat er inderdaad een probleem is en we willen dat nu goed uitgezocht wordt hoe dat probleem er precies uitziet. Dat is wat ons betreft de belangrijkste winst van dit onderzoek. We zijn dan ook blij, dat het college toegezegd heeft binnenkort met een plan van aanpak te komen.

De coalitiepartijen hebben de nodige kritiek gekregen over dit onderzoek: het zou een onzin onderzoek zijn, en weggegooid geld.

We zijn blij, dat de coalitie toch doorgezet heeft. Het zou natuurlijk mooi geweest zijn als het onderzoek uitgewezen had, dat er niets aan de hand was. Maar nu er wél iets aan de hand lijkt te zijn, vinden wij dat het probleem duidelijk in kaart moet worden gebracht. Het heeft geen zin om, zoals sommige oppositiepartijen lijken te doen, je kop in het zand te steken en net te doen alsof er niets aan de hand is.

Zoals onze wethouder Marcel Olierook destijds al heeft gezegd betekent de uitslag van dit onderzoek ook, dat de gemeenteraad van Enkhuizen hier iets mee moet doen, en dat daar financiële middelen voor beschikbaar gemaakt moeten worden.

Daar gaan we, wat de SP betreft, nu mee aan de slag.

Daarbij zullen we ons laten voorlichten en bijstaan door alle partijen, ervaringsdeskundigen, organisaties en andere betrokkenen uit de praktijk.

Margreet Keesman

Link: Raadsbrief over resultaten rioolonderzoek