De EU en Griekenland: het andere verhaal

16 juli 2015

De EU en Griekenland: het andere verhaal

Al langer erger ik me enorm aan de verhalen die over de Grieken en Griekenland in de media komen. De Grieken zijn profiteurs, ze zijn lui, ze gaan vroeg met pensioen. Kortom: ze hebben een leven als een luis op een zeer hoofd, een heerlijk leventje dus.

Maar de waarheid is anders. Kinderen vallen flauw van de honger, na 6 jaar besparingen leven 2,5 miljoen Grieken onder de armoedegrens en worden nog eens 3,8 miljoen Grieken direct bedreigd met armoede. Dat betekent dat meer dan een derde van de Griekse bevolking in armoede leeft. In Europa doen alleen Bulgarije, Roemenië en Letland het slechter. De WW uitkeringen zijn ingekort tot één jaar. Inmiddels hebben 9 van de 10 werklozen geen uitkering meer.

Wat heb ik me ook geërgerd aan alle opgeheven vingertjes richting de Grieken van de Europarlementariërs waarvan de meesten deze kans niet voorbij lieten gaan om die arrogante Grieken eens goed de ‘waarheid’ te vertellen.

En toen kwam ik de open brief tegen die Peter Mertens van de Belgische PvdA schreef aan Guy Verhofstadt.  Peter Mertens is zich al jaren bezig met de Euro en de crisis. Hij schreef daar in 2011 al een boek over “Hoe durven ze”.

Ik raad u van harte aan deze brief te lezen, want het verhaal gaat zo veel verder dan “dat luie, Griekse volk” wat profiteert van onze centen en waarvoor wij moeten betalen. Het profijt ligt niet bij de gewone burger of je nu leeft in Griekenland, Nederland of waar dan ook in de EU. Het profijt ligt heel ergens anders. Leest u deze (http://www.knack.be/nieuws/wereld/beste-guy-verhofstadt-van-uw-maandloon-kunnen-40-griekse-families-leven/article-opinion-585907.html ) brief.

Margreet Keesman

Fractievoorzitter SP