SP onderzoekt functioneren buurtbus 438

1 april 2015

SP onderzoekt functioneren buurtbus 438

In september en oktober 2014 heeft de SP een grote actie gevoerd voor behoud van buslijn 138 (Enkhuizen-Bovenkarspel-Andijk-Wervershoof). We brachten ruim 3500 handtekeningen naar Haarlem, maar het mocht niet baten: gedeputeerde Elisabeth Post (VVD) besloot een streep te zetten door de laatste reguliere buslijn in onze regio.

We kregen er, dankzij veel vrijwilligersinzet, een buurtbus voor terug, die is gaan rijden op maandag 16 maart jl. onder nummer 438.

Er zijn inmiddels voldoende chauffeurs, en de vereniging WASE zorgt voor dienstregeling en een bestuurdersrooster.

De SP heeft veel waardering voor de inzet van WASE en alle vrijwilligers. Zonder hen was er in onze regio helemaal geen openbaar vervoer meer.

Maar deze weken bereikten ons ook berichten over passagiers die noodgedwongen bij de halte moesten blijven staan - dit omdat er maar acht personen in het busje mee mogen. Daar kunnen de chauffeurs overigens niets aan doen: het zijn wettelijke grenzen. Berichten over 'ruzie' bij de halte - wie mag er nu wel en wie mogen er niet mee?
Berichten over busjes die al bij de eerste haltes een bordje "VOL" voerden en dus doorreden.

De SP heeft gestreden voor openbaar vervoer, voor alle mensen die afhankelijk zijn van onze bus. En we blijven dat doen.
De afgelopen dagen hebben we 's ochtends vroeg, 's middags en in de avondspits al vele bussen gevolgd, om te kunnen zien of en hoeveel mensen er moesten blijven staan. Ook zagen we dat kinderwagens niet mee konden met de bus, en dus ook de mensen die daarbij hoorden.

We willen u oproepen om opmerkingen over de buurtbus aan ons te melden. Kon u niet mee, omdat de bus al vol was?
Was er geen plek voor uw kinderwagen? Of ...... ?
Meld het ons door ons een mailtje te sturen, via westfrieslandoost@sp.nl, via het reactieformulier onder dit bericht of gebruik het contactformulier op onze site.
Wij gaan alle berichten verzamelen en gebruiken om het openbaar vervoer in onze regio weer te verbeteren.

Wordt vervolgd !