Campagnedag in de regio

8 maart 2015

Campagnedag in de regio

Foto: Mieke Delleman
We hadden er een mooie dag voor uitgekozen: zonnetje, beetje wind … bijna lente!
Op zaterdag 7 maart trokken we met een ploegje SP’ers langs een aantal dorpen in onze regio, om de welbekende sponsjes uit te delen aan passanten en winkelende medeburgers.

Aan de sponsjes zit dit keer een kleine informatieve folder voor de komende verkiezingen voor de Provinciale Staten, op woensdag 18 maart a.s.

Allereerst was Venhuizen aan de buurt. We kozen strategisch onze plekken, bij de in- en uitgangen van twee grote supermarkten. Op een aantal weigeraars na, namen veel mensen ons presentje graag in ontvangst.

Vervolgens trokken we door naar Winkelcentrum Reigerspassage. Daar was het inmiddels gezellig druk, en ook daar konden we veel sponsjes en foldertjes kwijt. Ook werden met een aantal mensen goede gesprekken gevoerd: over de ouderen, over het slechte openbaar vervoer, over de zorg. Veel mensen maken zich grote zorgen hoe het nou moet met onze samenleving. Ook wij als SP maken ons grote zorgen over hoe het in Nederland gaat. We hebben serieuze alternatieven, en we verdienen het om van de kiezer de kans te krijgen deze eens verder uit te werken.

In gesprekken kwam maar zijdelings ‘de provincie’ naar voren. Even over windmolens, over de bibliotheken en musea. Vooral waren mensen boos over ‘de zorg’ en over ‘armoede’ – landelijke thema’s, waardoor wij de mogelijkheid hadden duidelijk te maken dat stemmen voor de provincie ook een ‘wegstemmen’ van het huidige kabinet kan betekenen.

Rond half twee belandden we in Andijk. Ook daar namen de mensen de sponsjes en onze verkiezingsgesprekken enthousiast in ontvangst. Hier een ontevreden PvdA-stemmer, die nu maar eens D66 ging stemmen. Deze man heeft het helaas nog niet helemaal begrepen, maar goed: we hebben nog tien dagen (en hij dus ook!).

We kijken terug op een geslaagde campagnedag, waarbij we de kleinere kernen rond Enkhuizen niet vergaten…