Succes: NS compenseert geschrapte late treinen

9 oktober 2014

Succes: NS compenseert geschrapte late treinen

De Nederlandse Spoorwegen laat sinds 1 september 2014 op zondag, woensdag en donderdag een nachtelijke stopbus rijden tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen. Dit blijkt uit de vertrekstaten op stations tussen Amsterdam en Enkhuizen.
De vervoerder heeft deze wijziging geruisloos doorgevoerd. Het bedrijf komt hiermee tegemoet aan de honderden klachten die de SP verzamelde over het schrappen van de laatste treinen naar Enkhuizen. Daarnaast hebben enkele horecabedrijven in Amsterdam de NS en ProRail diverse claims gestuurd, omdat hun personeel niet meer thuis kon komen.

Hoewel de SP blij is met wat zij noemt 'de gedeeltelijke restauratie van de dienstregeling', is het natuurlijk nog lang niet bij de oude. Initiatiefnemer van de reizigersacties Luciën Greefkes: ‘Het liefst hadden we gezien dat de ProRail toegegeven had aan de eisen van de reizigers. Dat er geïnnoveerd wordt in het onderhoud. Maar de beheerder geeft aan dat dat niet mogelijk is op het enkelsporig stuk tussen Kersenboogerd en Enkhuizen. Dat er nu na enen nog een stopbus rijdt, is voor nu het hoogst haalbare en vooral belangrijk voor reizigers die verder moeten reizen dan station Hoorn.’

Momenteel worden de mogelijkheden bekeken om de capaciteit van het spoor tussen Hoorn Kersenboogerd en Enkhuizen op te voeren. De SP ijvert nog altijd voor de aanleg van dubbel spoor tussen de stations.