"GOUDEN" 24 UURS-LUIER VOOR VAN RIJN EN TEEVEN

2 oktober 2014

"GOUDEN" 24 UURS-LUIER VOOR VAN RIJN EN TEEVEN

Staatssecretaris Martin van Rijn en Fred Teeven hebben op woensdagavond 1 oktober een gouden 24-uurs-luier ontvangen uit handen van lokaal SP-bestuurslid en raadslid Luciën Greefkes.
De bewindslieden waren naar Hoorn gekomen om daar te spreken over de nieuwe zorgtaken die vanaf 2015 naar de gemeentes worden overgeheveld.
Er waren tientallen demonstranten toegestroomd om te protesteren tegen de grove bezuinigingen van het kabinet-Rutte. De demonstratie is een samenwerking tussen de SP en de vakbond Abvakabo FNV.

Als protestsymbool is gekozen voor een gouden 24-uurs-luier. De 24 uurs-luier is een symbool van de uitholling van de zorg. Door bezuinigingen op de verpleging heeft het personeel in verzorgingshuizen niet meer genoeg mankracht om ouderen te begeleiden naar het toilet. Het komt daardoor voor dat ouderen, ondanks dat ze niet incontinent zijn toch in een 24-uurs-luier moeten rondlopen. Het is slechts één voorbeeld van hoe gesold wordt met mensen die hulpbehoevend zijn. Een direct gevolg van de bezuinigingen in de zorg, waar Van Rijn en Teeven verantwoordelijk voor zijn.

De SP pleit al jaren voor een ander zorgbeleid in ons land. Bezuinigen kan volgens de partij vooral door te snijden in de bureaucratie en het opheffen van het CIZ (het centrum voor indicatiestelling zorg).
Lokaal organiseren van de zorg is volgens de partij inderdaad een goed idee, maar dan moet het niet gepaard gaan met draconische bezuinigingen, zoals Van Rijn en Teeven nu voorstaan.

Wim Hoogervorst     E-mail: hoogervorst.wim@gmail.com