h

SP start twitteractie #hekje voor spoor Westfriesland

18 juni 2014

SP start twitteractie #hekje voor spoor Westfriesland

De laatste treinen tussen Amsterdam en Enkhuizen rijden nu al ruim een half jaar niet meer op zondag tot en met donderdag. Reden: ProRail wil het hele traject vrij hebben als er aan één spoor wordt gewerkt. Dat kan ook anders, blijkt uit onderzoek van de Socialistische Partij. De SP roept reizigers op om ProRail op een ander spoor te zetten, ook met het oog op de nieuwe dienstregeling van 2015. Vanaf vrijdag 20 juni verspreidt de partij informatiefolders op de stations van Hoorn, Stede Broec en Enkhuizen.

De partij roept in de flyer reizigers op om via Twitter een protestboodschap naar spoorbeheerder ProRail te sturen met de hashtag ‘#Hekje’. Als zij bij spooronderhoud bijvoorbeeld gebruik maken van hekken tussen twee sporen, kan NS gewoon weer doordeweeks late treinen gaan rijden, zo stelt de SP.

Mede-initiatiefnemer van de actie Luciën Greefkes van de SP is hoopvol als het gaat om de spitstrein en de laatste treinen in de nieuwe dienstregeling. ‘We zien een spoorbeheerder die vasthoudt aan niet-innovatieve manieren van werken, waardoor de ruimte in nacht voor treinen beperkt is. We zien dat op het stuk tussen Hoorn Kersenboogerd en Enkhuizen alles al klaar ligt voor dubbel spoor, maar dat dit in 1983 op het laatste moment niet door is gegaan. Leg dat tweede spoor aan en de huidige problemen in de dienstregeling zijn
opgelost. Gebruik innovaties in veilig spooronderhoud en je kunt ook 's nachts treinen laten rijden bij onderhoud aan het spoor. We vinden dat er genoeg aanknopingspunten zijn voor een betere dienstregeling voor onze regio. Het enige dat nu moet gebeuren is dat de staatssecretaris en de spoorbeheerder verder onder druk gezet wordt om deze maatregelen snel te treffen.’

Onlangs is bekend geworden dat door de staatssecretaris 1,1 miljard euro beschikbaar is gesteld voor investeringen in het spoor. Greefkes: ‘Onze regio wordt daarbij niet genoemd. We hopen echter vurig dat ook onze regio in aanmerking komt voor een budget voor verbetering van het spoor. Of het nu gaat om kleine aanpassingen als de aanleg van ruimere wissels of
spoorverdubbeling, onze regio verdient absoluut de aandacht van het Rijk.’

Vorige week stelde Kamerlid Eric Smaling van de SP al aanvullende vragen over het onderhoud aan het spoor door spoorbeheerder ProRail. Ook in de Tweede Kamer zal de partij het onderwerp nauwlettend volgen.

Reageren?

Wilt u reageren op een bericht?

Graag! Wij horen graag uw mening en willen met iedereen de discussie aangaan.

Een paar spelregels:

  • Alleen reacties die serieus ingaan op de inhoud van het bericht worden geplaatst. Aan "bagger" en "afzeikerij" doen we niet mee.
  • Anonieme reacties worden niet geplaatst
  • Wilt u reageren, maar niet in het openbaar? Gebruik dan onze contactpagina
     

U bent hier