SP scoort goed bij de Europese Verkiezingen

31 mei 2014

SP scoort goed bij de Europese Verkiezingen

Bij de verkiezingen voor het Europees Parlement heeft de SP het goed gedaan.  Zoals u ongetwijfeld al gehoord heeft is de SP wat betreft het percentage stemmen de grootste partij ‘op links’ geworden, voor het eerst groter dan de PvdA.  Toch behield deze laatste partij haar derde zetel in het parlement, door een lijstverbinding met GroenLinks, en kreeg de SP er geen derde zetel bij.

Dat de SP de grootste landelijke linkse partij is geworden is natuurlijk geen verrassing; dat zat er al een tijdje aan te komen. Het kritische EU-geluid is door veel mensen opgepakt en de SP zal dit geluid ook de komende vijf jaar zeker veelvuldig laten horen.

Ook in de gemeenten van onze afdeling deed de SP het prima.

In Enkhuizen behaalden we 15,0 % van de stemmen (in 2009: 9,9%). In Stede Broec kon de SP dit keer rekenen op 13,4% van de uitgebrachte stemmen (in 2009: 7,4%) en in Drechterland was de SP goed voor 8,7% (in 2009: 6,8).

We willen iedereen die (ook) deze keer SP heeft gestemd heel hartelijk danken!