Ingelaste raadsvergadering 13 mei 2014: coalitieakkoord aangenomen

14 mei 2014

Ingelaste raadsvergadering 13 mei 2014: coalitieakkoord aangenomen

Margreet Keesman
Op verzoek van de oppositiepartijen (VVD, PvdA, D66, LQ en HEA) met als woordvoerder de VVD is de coalitie tijdens de raadsvergadering vorige week akkoord gegaan met uitstel van een week voor de inhoudelijke behandeling van het coalitieakkoord 2014-2018 “Samen stelling voor stad en zorg”.
Vervolgens zaten slechts 5 van de 8 oppositieraadsleden aan tafel. Drie raadsleden bleken verhinderd te zijn, waaronder beide raadsleden van de VVD. Ik heb dit in de raadsvergadering betiteld als stuitend.

Na de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart heeft de SP als grootste partij het initiatief genomen om te komen tot een nieuwe coalitie.
Wij hebben in eerste instantie verkennende gesprekken met alle partijen gevoerd en op basis daarvan voorgesteld een onafhankelijke informateur aan te stellen met de inmiddels bekende opdracht ("Het onderzoeken van de mogelijkheden van een breed gedragen coalitie, gevormd rondom de SP. Een voorwaarde is hierbij dat de SP de wethouder levert voor de portefeuille met daarin het sociaal domein. En de bereidheid bij de partijen te peilen om gezamenlijk een wethouder te leveren voor de portefeuilles “Economie en financiën” en “Ruimtelijke ordening” in elke mogelijke combinatie"). Dit voorstel werd unaniem door de raad aangenomen.

Mieke Delleman (SP) en ondergetekende hebben op vrijdag 28 maart een eerste gesprek met de informateur gevoerd. Daarin hebben wij haar een aantal documenten en voor de SP belangrijke punten (op het gebied van het sociaal domein, armoedebeleid en andere speerpunten uit ons verkiezingsprogramma) voorgelegd, zodat zij haar opdracht goed kon beginnen.
Vervolgens heeft zij op zaterdag 29 maart met alle partijen gesprekken gevoerd.
Op basis van deze gesprekken heeft zij voorgesteld om in eerste instantie verder te spreken met de Partij van de Arbeid, Lijst Quasten, de CU/SPG, het CDA en Nieuw Enkhuizen. Daar is zij dan ook een tweede gesprek mee aangegaan om de mogelijkheden tot het vormen van een brede coalitie op inhoud verder te onderzoeken. Uit de gesprekken met D'66 en VVD was gebleken dat die het verst afstonden van onze standpunten over het sociaal beleid.

Dhr. Langbroek van HEA opperde een paar maal dat zij niet waren uitgenodigd voor een derde gesprek omdat hun programma blijkbaar mijlenver van dat van de SP afstond. Niets is minder waar. De gesprekken waren duidelijk en wat HEA wilde met de stad ook.
De keuze is in eerste instantie gemaakt om te kijken naar de oude coalitiepartners aangevuld met 2 andere partijen met als doel een brede en stabiele coalitie te vormen.

Na het tweede gesprek met de informateur bleek er tussen de PvdA en de SP op een aantal punten maar in het bijzonder op het gebied van betaald parkeren een niet te overbruggen verschil. De PvdA had aangegeven dat als er iets met betrekking tot betaald parkeren geregeld zou worden in het coalitieakkoord zij daar hun handtekening niet onder wilden zetten. Een breekpunt dus. Nu er een meerderheid in de raad is laten wij ons als SP de kans niet ontnemen om dit betaald parkeerplan af te schaffen.
Bovendien had de PvdA tijdens het grote lijsttrekkersdebat aangegeven dat zij inmiddels ook wel had begrepen dat betaald parkeren er niet zou komen (alle andere partijen waren inmiddels tegen het invoeren van betaald parkeren). Andere punten van verschil waren wel of geen bebouwing op Gommerwijk West West. De PvdA wil dit gebied volledig bebouwen, de SP wil dit gebied groen houden met eventueel lintbebouwing langs de randen. En de SP zou publiek moeten afzien van het recht op een referendum bij fusie met de buurgemeenten. Zo'n fusie is in de komende raadsperiode niet aan de orde. De ambtelijke fusie wordt pas per 1 januari 2015 werkelijkheid. Dus waarom dit punt opgevoerd werd is een raadsel.
Wij zijn teleurgesteld in de Pvda. Ook zij hebben altijd aangegeven dat de komende raadsperiode de zorg het meest belangrijk is, maar het doorvoeren van betaald parkeren lijkt belangrijker dan zorg.

Bovenstaande heeft geresulteerd in het in deze fase eerst verder onderhandelen met de eerder genoemde partijen exclusief de PvdA. Met de andere partijen waren geen programma-inhoudelijke breekpunten naar voren gekomen.

Met deze beoogde coalitie, bestaande uit SP, Lijst Quasten, de CU/SPG, het CDA en Nieuw Enkhuizen, is de volgende fase ingezet.

Met betrekking tot een mogelijke portefeuilleverdeling heeft de informateur eerst aan de gemeentesecretaris een overzicht gevraagd met lopende dossiers.
Vervolgens is in een overleg op woensdag 9 april gesproken over de hoofdlijnen van het coalitieakkoord en een begin gemaakt met de invulling van de portefeuilleverdeling, door na te gaan welke combinaties van taken mogelijk zouden zijn. Dus zonder op dat moment namen van kandidaten naar voren te brengen, dat zou de volgende fase zijn. De informateur had in een eerder stadium al aangegeven dat het van groot belang was dit proces zorgvuldig te doorlopen.

Kort na deze bijeenkomst kwam er bericht van Lijst Quasten dat men vóór zaterdag 12 uur de namen van de wethouders kandidaten van de partijen wilde weten. Hierover is in een spoedoverleg op vrijdag 11 april gesproken waarbij de informateur heeft aangegeven dat dit niet mogelijk zou zijn.
De wethouder zou gezocht worden bij de portefeuille en meerdere partijen, met uitzondering van de SP, zouden -afhankelijk van de portefeuille- een wethouders kandidaat beschikbaar kunnen stellen.
Dat was voor Lijst Quasten aanleiding om niet meer aan het formatieproces deel te willen nemen. Deze beslissing werd betreurd maar gerespecteerd.
Betreurd, omdat mevrouw Quasten van Lijst Quasten bij het aanbieden van het coalitieakkoord 2013-2014 "Een nieuw evenwicht" had aangegeven dat het gaat om rust, stabiliteit, openheid en daadkracht. Ik citeer: "Maar ook door middel van wederzijds respect, bevlogenheid en ruimte voor elkaars inbreng is het mogelijk gebleken om ondanks onderlinge verschillen constructief met elkaar samen te werken waarbij de sociale agenda verbindend werkt. We moeten niet in de achteruitkijkspiegel blijven turen naar wat achter ons ligt maar we willen de blik vooruit werpen."
Over de inhoud waren we het met elkaar eens. Lijst Quasten heeft de grote lijnen van het huidige coalitieakkoord mede bepaald. Hetzelfde coalitieakkoord waar zij gisteren in niet mis te verstane bewoordingen haar goedkeuring niet aan wilde geven.
Het goed uitvoeren van de transities is ook voor de achterban van Lijst Quasten van groot belang. Om deelname aan de coalitie vast te laten lopen op de namen van mogelijke wethouders kandidaten begrijp ik niet. De blik niet achteruit werpen bleek van korte duur.

D66 gaf, zoals in de lijn der verwachting lag, ook kritiek op het coalitieakkoord. Maar dit op het vlak van de bestuurlijke vernieuwing. Daarover wilden ze dan nog mee onderhandelen. Dat onderhandelingstraject zijn we inmiddels gepasseerd, maar mocht D66 met goede voorstellen komen dan zal de coalitie daar constructief over meedenken.

Uiteindelijk is met de overgebleven partijen een coalitieakkoord gesloten en hebben de partijen de keuze voor hun wethouders kandidaat bekend gemaakt.
Ik wil namens de partijen specifiek mijn dank uitspreken richting de heer Jan Slagter. Mede dankzij zijn ondersteuning heb ik mijn taak als formateur goed kunnen vervullen.

In het coalitieakkoord 2014-2018 wordt grotendeels reeds ingezet beleid verder uitgewerkt en voortgezet op verschillende terreinen. Beleid dat voortkomt uit het vorige coalitieakkoord en zelfs nog een link heeft met het coalitieakkoord uit 2010.
Zoals in het coalitieakkoord aangegeven, hebben we bewust geen dichtgetimmerd akkoord neergelegd. Dat oogst kritiek en dat mag. Maar de focus zal grotendeels liggen op de overheveling van de taken van Den Haag naar de gemeente. Dat is een enorme taak voor bestuur en ambtenaren en biedt kansen en mogelijkheden op vele beleidsterreinen.

HEA bekritiseerde nogmaals het aantal wethouders. Hoorn doet het met 5 wethouders en Enkhuizen met 4. De werkbelasting heeft niet zozeer te maken met het aantal inwonders, maar met de taken die overkomen. Of je nou een kleine of een grote gemeente bent, de overheveling van de taken blijft hetzelfde. Daarom in navolging van vorige week nogmaals de motivatie over de aanstelling van de wethouders:
In januari 2013 heeft de vorige coalitie het besluit genomen om van 3 fulltime wethouders terug te gaan naar 3 parttime wethouders van 0,8 fte. Wie echter de afgelopen tijd ook maar enigszins in de buurt van het college heeft verkeerd heeft kunnen zien dat dit in de praktijk niet realistisch is gebleken. Als ik kijk naar onze eigen wethouder dan waren werkweken van 60 uur meer regel dan uitzondering. En voor de andere wethouders was dit niet anders. Wij zijn ervan overtuigd dat het gerechtvaardigd is om, zoals vele jaren hiervoor, terug te gaan naar 3.0 fte.
Daarnaast hechten wij er groot belang aan dat de op handen zijnde transformaties en transities in het belang van al onze burgers goed worden in- en uitgevoerd. De transities hebben naar onze ideeën raakvlakken met bijna alle beleidsterreinen.
Daarom vinden wij het gerechtvaardigd dat binnen de wettelijke mogelijkheden en vanwege de uitbreiding van al deze taken de wethoudersformatie met 0.2 fte wordt uitgebreid.
Dus samenvattend; we gaan terug naar de formatieomvang van voorgaande jaren, omdat deze bezuiniging niet realistisch is gebleken en we breiden daarnaast 0.2 formatie uit voor de op handen zijnde transities. Ook een gemeente is gehouden aan goed werkgeverschap en parttime is nu daadwerkelijk parttime.

De economische crisis houdt langer aan dan een ieder van ons had verwacht. Economische groei en groei van de welvaart had tot een aantal jaren geleden economische ontwikkelingen tot gevolg, maar daaraan is abrupt een einde gekomen.
Nu zijn verregaande samenwerking met, onderling vertrouwen in de partners uit onze stad en het ontplooien van creativiteit samen met deze partners voorwaarden om een positieve impuls te geven aan de economie, het toerisme en de recreatie.
We zoeken dus bewust de samenwerking; niet alleen op korte, maar ook op lange termijn.

En natuurlijk wordt de verandering in het sociale domein verder uitgewerkt. Zoals al eerder genoemd: de grootste stelselwijziging sinds vele jaren.
Als ik voor de SP spreek: wij zijn het niet eens met veel maatregelen of de manier waarop deze overheid de transities vormgeeft maar we hebben hier in Enkhuizen de keuze gemaakt om voor de burgers te gaan staan in plaats van opzij te stappen en zo te proberen de schade zoveel mogelijk te beperken.
Dat was onze verkiezingsinzet en veel burgers hebben dit begrepen De SP wil nadrukkelijk aan de knoppen zitten van het sociale domein. Wij zijn duidelijk in ons standpunt. Zoveel mogelijk behoud van zorg en dat is een enorme uitdaging en we staan dan ook open voor suggesties en ideeën van u als inwoner van Enkhuizen in welke hoedanigheid ook.

De kritiek van de oppositie, met name van de PvdA, dat er weinig geregeld zou zijn over armoedebeleid en zorg is niet terecht. Wij houden het armoedebeleid in stand op 120%. De zorg houden we zoveel mogelijk overeind. Het sociaal domein valt onder de verantwoordelijkheid van onze SP wethouder. Onze plannen met betrekking tot het sociaal domein zijn helder, zie ons verkiezingsprogramma. Maar dat er schade zal onstaan door de bezuinigingen die doorgevoerd worden door dit kabinet van VVD-PvdA is overduidelijk. Ook dat hebben we duidelijk op straat verteld.
Bovendien is het nieuwe beleid al grotendeels door de raad vastgesteld, waarbij ook de kwaliteit is meegenomen. Dit alles onder voorbehoud van de definitieve besluitvorming uit Den Haag. Nog steeds is het bijvoorbeeld niet duidelijk hoeveel geld er nu daadwerkelijk meekomt om deze nieuwe taken allemaal te kunnen uitvoeren.

Samen stelling voor stad en zorg.
Mijn hoop is en blijft dat dit samen verder strekt dan de vier coalitiepartners. Dat we op basis van de inhoud het debat met elkaar voeren en wij zullen als lid van deze coalitie op basis van deze inhoud de samenwerking zoeken met de oppositie in het belang van deze prachtige stad en haar burgers.

Agenda en vergaderstukken
coalitieakkoord 2014-2018: “Samen stelling voor stad en zorg”