Reactie NS op kaartenactie SP

8 februari 2014

Reactie NS op kaartenactie SP

Onze voorzitter, Wim Hoogervorst, ontving onderstaande reactie van de NS op de kaartenactie "Wij willen de laatste treinen terug"

Geachte heer Hoogervorst,

Met deze brief bevestig ik de ontvangst van uw protestkaart “Wij, reizigers willen de laatste treinen terug. Richting Zaandam, Purmerend, Hoorn, Bovenkarspel, Enkhuizen”.

Uit vooral de klantreacties, onze eigen observaties en de media is de situatie in Hoorn ons zeer bekend. Graag geef ik u eerst wat meer achtergrondinformatie met betrekking tot de wijzigingen waar u bezwaar tegen maakt. Vervolgens zal ik aangeven waarom NS deze wijziging niet ongedaan zal maken.

Veranderingen Hoorn per dienstregeling 2014
De sprinter Hoofddorp-Hoorn Kersenboogerd heeft gewijzigde vertrektijden gekregen. Aanvankelijk zag NS zich genoodzaakt om de Sprinter in te korten tot Hoofddorp-Hoorn. Na overleg met en advies van de consumentenorganisaties in het Locov, is een nieuwe tijdligging voor de Sprinter gevonden waardoor de trein wel kon doorrijden van en naar Hoorn Kersenboogerd. Dit had wel tot gevolg dat er geen ruimte meer was voor een stop van de spits-Intercity Amsterdam Centraal-Enkhuizen in Hoorn Kersenboogerd.

Verder zijn met ingang van de nieuwe dienstregeling een aantal nieuwe veiligheidsregels van kracht. ProRail benut de nachtelijke uren om onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Tot en met 2013 werd ’s nachts één spoor buiten dienst genomen en konden op nabijgelegen sporen deels treinen blijven rijden. Prorail hanteert vanaf 2014 nieuwe veiligheidsregels waardoor een traject geheel buiten dienst wordt genomen. De railinfrastructuur dient dus driemaal per week gedurende 4 uur per nacht beschikbaar te zijn voor onderhoud. Dit betekent dat ook op het traject Hoorn-Enkhuizen er een gat van vier uur moet zitten tussen laatste trein van de dag en eerste trein op de volgende dag. Om dat te realiseren heeft NS een aantal keuzes gemaakt. Eén keuze is om geen eerste treinen te laten vervallen omdat dit voor de reiziger (forens in de ochtendspits) veel overlast veroorzaakt. Aangezien de laatste trein van Hoorn naar Enkhuizen nu nog om 01.44 uur op Enkhuizen aankomt en de eerste trein uit Enkhuizen al weer om 4.43 uur vertrekt, kan NS de laatste twee treinen niet rijden.

De bezetting van deze twee laatste treinen is dusdanig laag tussen Hoorn en Enkhuizen dat ook zonder de noodzaak vanuit het onderhoudsrooster, een rationalisatie logisch was. Deze laatste overweging is voor ons belangrijk geweest om op dit traject geen vervangend busvervoer te regelen tussen Hoorn en Enkhuizen. Omwille van eenduidigheid voor de reiziger is er tevens voor gekozen om deze maatregel voor alle nachten van de werkweek in te voeren. In de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag rijden de laatste treinen wel en kan men uiterlijk om 01.45 uur aankomen. In die nachten is er namelijk wel voldoende vervoersvraag.

U roept ons op om deze wijziging ongedaan te maken. Het argument is vooral de bereikbaarheid van uw regio. De bereikbaarheid per trein van een regio wordt niet bepaald door beschikbaarheid van treinen, maar door het gebruik ervan. Gezien de lage aantallen reizigers in deze laatste treinen tussen Hoorn en Enkhuizen wijzigt naar onze mening de bereikbaarheid van uw regio nauwelijks. Ook in de nieuwe situatie kunnen reizigers nog steeds uiterlijk 0.45 uur aankomen in Enkhuizen Daarmee voldoet NS ruimschoots aan de opdracht in de concessie voor het Hoofdrailnet qua bereikbaarheid van de regio. Ter vergelijking wijs ik u op de laatste reismogelijkheid van een tweetal andere relaties: Amersfoort-Zwolle: laatste vertrek 0.07 uur en aankomst 0.48 uur en Utrecht-Rhenen: laatste vertrek 0.14 uur en aankomst 0.51 uur. Daar waar wel latere vertrektijden mogelijk zijn, zijn ook de reizigersstromen groter.

Te volle treinen
Voor NS stond vanaf aanvang nieuwe dienstregeling de situatie rond Hoorn Kersenboogerd zeer hoog op de prioriteitenlijst om intensief te monitoren. NS kreeg de eerste werkdagen meldingen van volle treinen op het traject. Uit onze monitoring en analyse bleek ook al gelijk dat de treinen in de praktijk in een kleinere samenstelling reden dan gepland. Dit gold voor een enkele intercity Enkhuizen-Amsterdam (zoals trein 1527 op 18 december) maar vooral voor de Sprinters Hoorn Kersenboogerd-Hoofddorp (die met kortere SLT-treinen hebben gereden). Een belangrijke reden was een storing op het emplacement bij Hoorn waardoor de opstelsporen niet bereikbaar waren, met als gevolg dat er niet gerangeerd en gecombineerd kon worden. Deze storing zou naar verwachting dinsdag 17 december 2013 bij aanvang dienstregeling verholpen zijn, maar de werkzaamheden in de nacht van maandag op dinsdag hadden niet het gewenste effect. Dit had gevolgen voor de opstart van de dienstregeling en de materieelbeschikbaarheid. Daarnaast zijn enkele Sprinters uitgevallen omdat zij bij vertraging al in Hoorn in plaats van Hoorn Kersenboogerd keerden, om zodoende op tijd weer richting Hoofddorp te vertrekken.

Acties
NS heeft direct daarop volgend een aantal acties en onderzoeken in gang gezet, te weten:

• vanaf deze week zullen de opstelsporen bij Hoorn weer beschikbaar zijn
  • continue monitoring van de precieze treinsamenstelling van Sprinter 3300 (Hoofddorp-Hoorn Kersenboogerd) en Intercity 1500 (Enkhuizen-Amsterdam), zodat we tijdiger kunnen bijsturen en de treinen daadwerkelijk in geplande lengte rijden.
  • met de operationele afdeling is afgesproken dat zeker in de ochtendspits bij vertraging zo veel mogelijk wordt doorgereden naar Hoorn Kersenboogerd en er niet wordt gekeerd in Hoorn. Hiermee voorkomen wij dat treinen worden opgeheven en dat andere treinen te druk worden.
  • extra stops van Intercity’s, indien noodzakelijk bij uitval en vertraging van andere treinen.
  • onderzoek om de trein op stations Hoofddorp te keren in plaats van Hoofddorp Midden (opstelterrein ten zuiden van Hoofddorp), om de trein punctueler te laten vertrekken richting Hoorn Kersenboogerd.

Wij verwachten hiermee dat de dienstverlening aan de reizigers op Hoorn Kersenboogerd en Hoorn aanzienlijk zal verbeteren. We zullen na de vakantieperiode van kerst en jaarwisseling de intensieve monitoring op onze dienstverlening op genoemde stations handhaven.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

Met vriendelijke groet,

Rob Sluijsmans
Operationeel Manager Klantenservice