FNV-demonstratie Jaarbeurs in Utrecht

1 december 2013

FNV-demonstratie Jaarbeurs in Utrecht

Afgelopen zaterdag organiseerde het FNV in Utrecht de aftrap van een campagne met de naam “Koopkracht en echte banen”. De SP sloot aan bij deze bijeenkomst.
Ruim 9.000 mensen kwamen bijeen in de Jaarbeurs. Ook een flink aantal leden van Westfriesland-Oost en Stede Broec waren hierbij aanwezig.

Het FNV pleit de komende tijd voor meer koopkracht voor de mensen, in de vorm van een hoger salaris. “Iedereen 3% erbij!”, klonk het veelvuldig en zal het in de komende cao-onderhandelingen klinken. Daarnaast wil de FNV het aantal tijdelijke banen en flex-banen terugdringen, om plaats te maken voor vaste banen tegen normale beloningen.
Het viel ons wel op, dat er veel te weinig aandacht was voor het algehele kabinetsbeleid. Wij waren er vanuit gegaan dat we met z’n allen vooral zouden strijden tegen alle maatregelen die het kabinet Rutte-II op ons af laat komen.

Zijn wij dan niet voor loonsverhoging? Ja, natuurlijk, maar we moeten wel realistisch zijn. Er zijn op dit moment belangrijker zaken om voor te vechten. Wat dacht u van het behoud van de (thuis)zorg, het op peil houden van ons stelsel van sociale zekerheid, voor een eerlijker verdeling van de bezuinigingspijn en voor het stimuleren van onze economie?
Nogmaals: een beetje een tegenvaller…
Wellicht is een echte politieke demonstratie, georganiseerd door de SP, bijvoorbeeld, een betere zet.

Rond 13.30 uur vertrokken alle aanwezigen, waaronder heel veel SP’ers (!), in een lange stoet Utrecht in. Helaas, niet door het stadscentrum -daarvoor had de gemeente Utrecht geen toestemming gegeven.

Er zal ongetwijfeld een vervolg komen op deze demonstratie. Wij gaan in elk geval door tot dit kabinet zijn biezen heeft gepakt…. Toch?

Ook de SP-Enkhuizen was in Utrecht! V.l.n.r. in het rood: Marcel Olierook, Margreet Keesman en Mieke Delleman