SP steunt Stichting Leergeld Westfriesland bij zoektocht naar vrijwilligers

22 september 2013

SP steunt Stichting Leergeld Westfriesland bij zoektocht naar vrijwilligers

Stichting Leergeld Westfriesland is opgericht in 2006. De stichting stelt zich ten doel kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar in de regio Westfriesland te ondersteunen.
De stichting is onderdeel van Stichting Leergeld Nederland en bestaat geheel uit vrijwilligers.

Het belangrijkste doel is te voorkomen dat kinderen door geldgebrek in een sociaal isolement komen doordat ze niet kunnen deelnemen aan schoolse en buitenschoolse activiteiten.
Leergeld vindt dat kinderen niet sociaal buitengesloten mogen worden omdat ze in armoede opgroeien.
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is het belangrijk om mee te kunnen doen in de samenleving.

De hulpverlening vindt altijd plaats in natura en niet in geld. Het gaat om sport, een tweedehands fiets, schoolreisje, muziek- of zwemles, enzovoort.
De economische tijden zijn zwaar. En het beleid zoals dat nu in Den Haag wordt gevoerd maakt het nog zwaarder. Het ontstaan van initiatieven als Stichting Leergeld zou niet nodig moeten zijn maar is wel de harde werkelijkheid.
Stichting Leergeld is gestart in Hoorn en inmiddels ook actief in Medemblik en Stede Broec en wil nu graag in Enkhuizen aan de slag om ook daar kinderen te kunnen helpen.
De aanvragen liggen er, maar er zijn nog onvoldoende vrijwilligers.

Vrijwilligers die de eenmalige huisbezoeken bij de gezinnen willen brengen. U kunt de bezoeken op een door uzelf uitgekozen tijdstip afleggen. Stichting Leergeld biedt u een kosteloze training, begeleiding tijdens de inwerkperiode en netto reiskosten/vrijwilligersvergoeding aan. Voorwaarden zijn: affiniteit met de doelgroep, geheimhoudingsplicht en eigen vervoer (auto of fiets).
Meer informatie vindt u op de website www.leergeldwestfriesland.nl.

De SP voert al jaren campagne tegen het feit dat kinderen in armoede opgroeien. Dat blijft, maar kinderen die sociaal uitgesloten worden vanwege het opgroeien in armoede kunt u nu helpen. Laat uw sociale hart spreken.
Voelt u hier iets voor? Neem contact op met ondergetekende of u meldt u rechtstreeks aan bij de stichting op nummer 06 – 38920886 of stuur een e-mail aan leergeldwestfriesland@gmail.com

Margreet Keesman
margreet.keesman@gmail.com