Zwartboek SP: Angstcultuur op werkvloer sociale werkplaats op/maat

25 mei 2013

Zwartboek SP: Angstcultuur op werkvloer sociale werkplaats op/maat

Overhandiging zwartboek

Aart Ruppert, wethouder en voorzitter van het Dagelijks Bestuur van Op/Maat Aart, ontvangt het zwartboek uit handen van Nel Douw

In de West-Friese sociale werkplaats Op/Maat zijn intimidatie en chantage van medewerkers aan de orde van de dag.
Het begeleidend personeel wisselt sterk en is vaak niet toegerust om de doelgroep goede ondersteuning te bieden. Daarbij voelen medewerkers zich niet gewaardeerd; frustraties van leidinggevenden worden vaak op ondergeschikten afgereageerd.
Dit schrijft de Hoornse en Enkhuizer SP in een zwartboek over Op/Maat, dat op 22 mei in het gemeentehuis van Drechterland is overhandigd aan de verantwoordelijke wethouders.

SP-meldpunt Op/Maat: 49 reacties
Het zwartboek is samengesteld aan de hand van in totaal 49 meldingen, die in de afgelopen maand zijn binnengekomen op het meldpunt Op/Maat. Dit meldpunt was door een lokale afdeling speciaal opgericht naar aanleiding binnengekomen klachten van werknemers van de sociale werkplaats.
Eerder veroorzaakte een brief, die door de directeur aan al het personeel was verstuurd, veel commotie onder de werknemers. In de brief riep hij de werknemers op om ook in het geval van ziekte gewoon op het werk te verschijnen.

SP: meldingen in zwartboek mogelijk topje van de ijsberg
Hoorns fractievoorzitter voor de SP Nel Douw, die het rapport mede overhandigde, stelt dat dit mogelijk nog een topje van de ijsberg is: ‘Direct na het openen van het meldpunt, bereikten ons alarmerende berichten van werknemers bij wie door het management gedreigd was met ontslag of salarisverlaging als zij met hun klachten naar buiten traden. Er heerst veel angst onder het personeel, waardoor een deel van de werknemers zich mogelijk niet heeft durven uitspreken.’
Uit het zwartboek blijkt ook bij ziekmelding vaak sprake is van dreigen met ontslag of salarisvermindering, wanneer men zich niet onmiddellijk beter meldt.

Wethouders: bevindingen vanuit het zwartboek worden meegenomen
De sociale werkplaats Op/Maat werkt in opdracht van de zeven West-Friese gemeenten Hoorn, Enkhuizen, Drechterland, Stedebroec, Opmeer, Koggenland en Medemblik. De verantwoordelijk wethouders ontvingen het zwartboek op 22 mei tijdens een overleg in Drechterland uit handen van SP'er Nel Douw.
De verantwoordelijk wethouder voor de gemeente Hoorn, Aart Ruppert, vanuit functie tevens voorzitter van het Dagelijks Bestuur bij Op/Maat, dankte de SP'ers voor het zwartboek. Hij vertelde het echter jammer te vinden dat de meldingen anoniem waren, omdat ze er ‘op deze manier minder mee kunnen’. Zijn Enkhuizer collega-wethouder Marcel Olierook daarentegen, stelde dat ‘alle signalen uit de maatschappij serieus moeten worden genomen’. De bevindingen vanuit het zwartboek zullen worden meegenomen in het bestuursoverleg van Op/Maat.

SP: meer bewustwording bij management Op/Maat
De SP pleit ondertussen voor meer bewustwording bij het management van de sociale werkplaats. Nel Douw: ‘Voorop staat nog steeds, dat een sociale werkplaats een ontzettend belangrijke functie vervult als het gaat om het betrokken houden van mensen bij de maatschappij. Mensen die bij een reguliere werkgever – zeker nu – niet aan de bak kunnen komen door hun beperking. Maar we moeten hen in deze werkvoorziening dan wel een werkplek kunnen bieden, waar men zich veilig en gewaardeerd voelt.‘
Volgens de SP-politica is extra onderzoek, dan wel het instellen van een commissie niet noodzakelijk. ‘Het is helder waar de knelpunten liggen. Prioriteit nummer één is nu dan ook, dat het management zich bewust wordt van de doelgroep waaraan ze leiding geeft. Het is nu aan de wethouders om zich hiervoor hard te gaan maken en hen tot de orde te roepen. Liever vandaag dan morgen.’

Zwartboek Op/Maat