Extra raadsvergadering 11 december 2012

11 december 2012

Extra raadsvergadering 11 december 2012

Op 13 november jl. hebben de coalitiepartijen hun steun hebben ingetrokken aan hun eigen wethouders, omdat de oppositie een alternatieve begroting voor 2013 hadden gemaakt en deze door een meerderheid van de raad is aangekomen. Zo werkt democratie. De wethouders hebben hierop volgend hun portefeuille ter beschikking hebben gesteld.

Besloten is toen om een informateur aan te stellen in de persoon van Raymond Keur.
De raad werd gisteravond in deze extra vergadering bij elkaar geroepen om de informateur de gelegenheid te geven om zijn rapport toe te lichten. Het volledige rapport van de informateur vindt u hier.
Uiteindelijk kwam de informateur tot 4 varianten. Zijn eindconclusie was echter een 5e variant. Een combinatie van variant 1 en 4.
De 5e variant luidt als volgt:
Programmatische koppeling van de nog te realiseren zaken uit het SP-PvdA-GL-LQ 2010-programma met een resterend Raadsprogramma 2013, bestuurd door een College met externe wethouders, gekoppeld aan de steun van een 6-tal raadsfracties met 10 raadszetels.
De fracties van de SP-PvdA-LQ-GL-CU/SGP en HL konden zich in deze conclusie vinden. De fracties van NE en VVD/D'66 hadden hier nog een aantal vragen over en de fractie van het CDA heeft aangegeven het met variant 5 eens te zijn.

Vervolgens heeft de nestor van de raad een voorstel gedaan om de fractievoorzitter (Wim Stolk) van de grootste raadsfractie (SP) te vragen als formateur aan de slag te gaan.

Zijn opdracht is dus om te onderzoeken of de fracties van de SP-PvdA-LQ-GL-CU/SGP en HL kunnen komen tot een coalitie op basis van het aangepaste coalitieakkoord 2010 van SP-PvdA-GL-LQ en aangevuld met zaken die in 2013 lopen of opgepakt moeten worden.

Wim Stolk heeft deze opdracht aanvaard en zal dit formatieproces gaan opstarten.

Informateursrapport van Raymond Keur