Brief over verkeers- en parkeerbeleid

14 november 2011

Brief over verkeers- en parkeerbeleid

Klik op "lees verder" voor de inhoud van onze open brief.

Enkhuizen, 12 november 2011

Betreft: open brief verkeers- en parkeerbeleid

Beste collegae,

Ik wil jullie mijn mail naar aanleiding van de informatiebijeenkomst over evaluatie Verkeersplan niet onthouden. Naar mijn mening is een simpele wens tot daadkracht opeens verworden tot een ontzettend groot evaluatie-project. Ik mailde de griffier:

"1. Ik vind het van nogal wat lef getuigen dat als al op meerdere momenten (presidium, TPE, HERT enz.) opgemerkt is dat uitnodigingen TIJDIG moeten zijn, dat je binnen een week een bijeenkomst plant. Dat "maandagen en dinsdagen bestemd zijn voor raadwerk, dat verzoek kun je doen, maar dan tijdig EN het moet geen vrijbrief zijn om alvast maar weer "voor te proeven" hoe de neuzen staan.
2. Begrijp ik hier uit dat het parkeerdrama nog steeds niet, ondanks de maanden en maanden en maanden uitstel, nog steeds niet rond is. Aangezien er gezegd wordt: info-avond, alleen commissie, en DAARNA op basis van "richtinggevende uitspraken" verder. Wat is dat voor kolder. What's next. XTNT inhuren?"

Als we de notulen van de vergaderingen van de afgelopen jaren er op na slaan, dan is het een aaneenschakeling van uitstel, klankborden, evaluaties, parkeertellingen enzovoorts. Hoe wij in de verkeers- en parkeerproblematiek staan is genoegzaam bekend. Andere partijen maken daar andere afwegingen, prima, zo hoort dat ook, maar het immer voortdurende dralen en uitstellen is naar mijn mening nu wel weer genoeg gebeurd. Nu ook door het parkeerbeleid weer te zien als "onderdeel van" een plan dat over 4 jaar pas afloopt, lijkt het wel een opmaat naar nog meer jaren uitstel.

Alleen al vanaf half 2010:
- juli 2010: klankbord en "evaluatie niet eerder dan in oktober". Dat wordt al weer december 2010.
- december 2010: "alles op alles zal zetten om de evaluatie nog voor het zomerreces".
- juli 2011: enkel een evaluatie-rapport geen concrete voorstellen, daarnaast veel verwijzing naar parkeren noordkant. Vervolgens wordt het breder getrokken naar het verkeersplan. Medio oktober voorstel. Dat wordt al weer november.
- november 2011: er wordt bij agenda nog gesproken over raadsvoorstel, maar in de stukken is het al weer een notitie die voorbereid op...enz....enz... Kortom, er is wederom geen voorstel.

En zo zijn we straks al weer jaren verder, verwijzend naar "we moeten het zorgvuldig doen". Kijk, als we echt vinden dat we jaren en jaren moet nadenken, evalueren, tellen en herkauwen, en geen knopen doorhakken, (of dat nou die van ons is of een andere knoop), ZEG DAT DAN. Dan stellen we gewoon vast dat een meerderheid in de raad graag doorpakt naar parkeren aan noordkant en vervolgens fase 2, en klaar. Maar ga niet op deze manier eenieders tijd verspillen.

Wij zullen in ieder geval niet bij de informatie-avond van vanavond zijn, en gaan er van uit dat alle ter zake doende informatie in de schriftelijke stukken staat.

Wij blijven er bij dat "terug naar de oude situatie" de snelste weg is naar een normale situatie.

Met vriendelijke doch geïrriteerde groet,

Christian Bokhove
Fractie SP

PS. Ik luisterde in het kader van deze brief de band van begin juli 2011 af. Dhr. Kok meldde daar dat de BOA's wel betaald moeten worden. Ik wil er op wijzen dat volgens de aan ons overhandigde informatie "slechts" (en of dat mag is al onderwerp van discussie) een kwart van de handhavingskosten door het vergunningensysteem gedekt worden. Met andere woorden, BOVENOP de kosten van het vergunningensysteem komt het grootste deel van de handhavingskosten, waarbij die handhaving intensiever moet zijn OMDAT je juist een vergunningensysteem hebt ingevoerd. Ergo, ik wil niet meer de drogreden horen dat afschaffen van het huidige vergunningensysteem een gat in de begroting schiet.