Uitspraak rechter over WMO-aanbesteding moet tot bezinning leiden

10 april 2008

Uitspraak rechter over WMO-aanbesteding moet tot bezinning leiden

SP-Kamerlid Agnes Kant is verheugd over een uitspraak die de rechtbank van Alkmaar woensdag deed. De gemeente Hoorn moet het contract met thuiszorginstelling de Omring openbreken en financiële maatregelen treffen om te helpen het personeel uit te betalen. Kant heeft een reactie gevraagd aan staatssecretaris Bussemaker omdat de uitspraak ook voor andere gemeenten gevolgen kan hebben. “Deze uitspraak moet tot bezinning leiden bij het kabinet, anders moeten instellingen straks tientallen gemeenten voor de rechter slepen.”

De gemeente Hoorn heeft 400.000 euro overgehouden aan de invoering van de WMO. De wethouder was echter niet van plan dit geld in te zetten om problemen als gevolg van de WMO op te lossen. De rechter heeft in een voorlopig vonnis De Omring en de gemeente tot 14 april de tijd gegeven er uit te komen. Als dat niet lukt dan neemt de rechter een besluit.

Bij de Stichting De Omring dreigen de huishoudelijke verzorgenden hun baan kwijt te raken. Hun directie wil ze graag behouden, maar kan hen door de lage tarieven die de gemeente vergoedt voor huishoudelijke zorg niet meer betalen. De Omring heeft gekozen voor een gang naar de rechtbank. Niet alle zorgaanbieders kiezen daarvoor. Er zijn er ook die het in de instelling proberen ‘op te lossen’ door verzorgenden onder druk te zetten om ‘vrijwillig’ te kiezen voor een nieuwe functie. Ze krijgen dan een lager salaris voor hetzelfde werk: gemiddeld 3 euro minder per uur.

Instellingen vragen dit loonoffer omdat zij in de financiële problemen zijn gekomen. Cliënten krijgen minder en minder gekwalificeerde en dus goedkopere hulp toegewezen van de gemeente. Er is in 2007 ongeveer 200 miljoen overgebleven van het oorspronkelijke budget.

Agnes Kant: “Zorgverleners in heel Nederland laten ons weten voor welke onmogelijke keuze ze worden gesteld. Hun verhalen zijn schrijnend: ze verdienen al weinig en willen hun cliënten niet in de steek laten, maar gaan echt te weinig verdienen om van rond te komen. Ik hoop dat deze uitspraak wat gaat betekenen voor deze mensen. Voor mij is het weer een bewijs dat het aanbesteden van zorg geen goede resultaten geeft.”

Kant vraagt de staatssecretaris om een reactie en om maatregelen die moeten voorkomen dat thuiszorginstellingen massaal naar de rechter moeten. Al eerder diende zij vier wetswijzigingen in, waaronder een voorstel om te stoppen met aanbestedingen en het instellen van een basistarief voor huishoudelijke zorg.