Vreemde vertoning

19 december 2006

Vreemde vertoning

De gemeente heeft een reactie gegeven op de brieven en krantenartikelen aangaande het Seniorenoverleg en het Ouderenplatform. Het had de gemeente gesierd om niet alleen de reactie te publiceren, maar ook de bewuste brieven. Voor een gemeente die zegt transparantie hoog in het vaandel te hebben, is dit een vreemde vertoning.

Vandaar dat de SP wel de brieven PLUS de reactie hier plaatst, zodat U zich een oordeel kunt vellen op basis van tweezijdige informatieverstrekking.

De WMO: ….. voor de zorg- en hulpvragende burger, een ZORG extra.

Helaas, we moeten constateren dat de burgers van Enkhuizen een maand vòòr het in werking treden van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning met veel vragen rondlopen en alleen nog maar weten dat deze wet op 1 januari 2007 in werking treedt.
Een wet die regelt dat de huishoudelijke zorg, voorheen vallende onder de AWBZ, en de Wet Voorzieningen Gehandicapten vanaf die datum in deze wet samengaan en waarvan de uitvoering valt onder verantwoordelijkheid van de gemeenten. Zo ook dus in Enkhuizen.

Maar het hoe en het wat ?
Uit vragen die bij ons binnenkomen merken we dat het onduidelijk is, met name voor zorg- en/of hulpvraagenden in Enkhuizen, hoe een en ander in Enkhuizen is geregeld en gaat functioneren.

Het is jammer en triest maar ook wij weten officieel niet meer dan er in de kranten staat.
Dat is ook de reden dat u van de ouderenorganisaties, die uw belangen dienen te behartigen, niets hoort De gemeente zwijgt ook ons dood. Ook wij worden niet geïnformeerd. Via een afvaardiging vanuit de ouderenorganisaties in de WMO-adviescommissie vernemen wij wel het een en ander maar het blijkt dat ook deze commissie onvoldoende en te laat wordt geïnformeerd en geraadpleegd.

Wij hebben de indruk dat de gemeente Enkhuizen hier grote steken laat vallen en geen notie heeft met welke vragen de senioren in Enkhuizen rond lopen. (voorzichtig gezegd!)
Elders wordt wel voorlichting gegeven. Er zal in Enkhuizen best wel wat gebeuren op dit gebied, maar dan “als mosterd na de maaltijd”.
De gemeente kan zich niet verschuilen achter “geen tijd of geen personeel”. Eén e.mailtje met informatie naar de ouderenorganisaties en andere belangenorganisaties en er was duidelijkheid geschapen via de nieuwsbrieven van de diverse organisaties.
Natuurlijk kunnen we wel “geruchten vanuit de wandelgangen” aan u doorgeven, maar met geruchten zijn we geen van allen gediend.
In een gesprek met de verantwoordelijk wethouder, op bezoek bij het Ouderen Platform Enkhuizen, n.b. een adviescommissie ingesteld door en voor het college van B&W, tekende we op dat na 15 december duidelijkheid verschaft gaat worden. Onbevredigend.

Vooruitlopend op de inwerkingtreding per 1 januari a.s. heeft het bestuur van het Senioren Overleg besloten een openbare vergadering te beleggen over het functioneren van de WMO op woensdag 14 februari 2007. De wethouder voor Welzijnszaken, dhr van Pijkeren, heeft toegezegd hieraan zijn medewerking te geven.
We hopen dat hier alle vragen die er opdat moment leven beantwoord kunnen worden.

Namens het SOE-bestuur,
J. Knukkel en A. Slobbe

Aan het College van
Burgemeester en Wethouders
en gemeenteraad van Enkhuizen

Enkhuizen, 24 november 2006

Geachte heer, mevrouw,

Het Ouderenplatform Enkhuizen bestaat nu twee jaar en het is tijd voor een korte terugblik.
Deze terugblik leverde ons geen mooi beeld op!
Geconstateerd mag worden dat het Platform nog nooit door de Gemeente om advies is gevraagd aangaande hoofdlijnen van beleid ten aanzien van ouderen.
Een taak, welke is vastgesteld binnen het Convenant Gemeente en Ouderenplatform.
In het eerste jaar van het Ouderenplatform was er nog sprake van een zekere binding met de gemeente, daar het orgaan ambtelijk ondersteund werd. Deze ambtelijke ondersteuning stond garant voor de informatie uitwisseling tussen de gemeente en het platform.
Tevens zorgde deze functionaris ervoor dat er een aankondiging van het overleg in de Drom werd vermeld (daar het een openbare vergadering betreft) en dat de notulen ook ter inzage lagen. In dit eerste jaar werd het overleg bezocht door enkele geïnteresseerde senioren.
In het tweede jaar verviel de ambtelijke ondersteuning en vanaf dat moment leek het Ouderenplatform los te staan van de gemeente Enkhuizen. Het platform werd niet meer geïnformeerd, het overleg werd niet meer in de Drom kenbaar gemaakt en het Platform moet zelf maar zorgdragen dat er genotuleerd wordt.
Een ander belangrijk punt is het feit dat er nog steeds geen ouderenbus beschikbaar is, eveneens een van de belangrijkste punten uit de Ouderennota van de gemeente Enkhuizen.
De senioren uit Enkhuizen worden nu de dupe van een probleem binnen de gemeente, (lees gemeente/breedband), een onacceptabele situatie.

De leden van het Ouderenplatform vragen zich dan ook af:
Hoe is het mogelijk dat een orgaan, als het Ouderenplatform, welke nota bene door de gemeenteraad geïnstalleerd is, géén ambtelijke ondersteuning krijgt!
Totaal genegeerd wordt en niet ‘gebruikt wordt’ gezien haar doelstelling en taken.
In de Ouderennota van de Gemeente Enkhuizen (2004) heeft de gemeente zich uitgesproken voor een Ouderenplatform, niet voor niets lijkt ons.
De demografische gegevens laten zien dat Enkhuizen geconfronteerd wordt met veel senioren en de daarbij behorende vraagstukken.
Vraagstukken welke in de nabije toekomst nog meer aandacht verdienen daar het aantal senioren in de (nabije) toekomst fors zal toe nemen.
Een actueel ouderenbeleid zal antwoord moeten kunnen geven op deze vraagstukken, in hoeverre het Ouderen Platform hier een rol van betekenis in zal kunnen spelen is niet alleen een verantwoordelijkheid van Platformleden zelf maar in eerste instantie van de gemeente van Enkhuizen.
Het zal u dan ook niet verbazen dat er op dit moment grote twijfels bestaan (bij de leden van het Platform) over het bestaansrecht van het Ouderenplatform Enkhuizen.

Hopende op een duidelijk antwoord

Met vriendelijke groet,

Hr.G.v.d. Berg Hr. M.v.Ewijk
Vz Ouderenplatform secr. Ouderenplatform

NB: Men heeft inmiddels na een teleurstellend overleg besloten, de activiteiten tot nader order op te schorten.

Reactie van de wethouder:

Raadsbrief reactie college op brief SOE en Ouderenplatform
Aan de voorzitter van de gemeenteraad
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van de brief van de heer J. Knukkel namens de Stichting Senioren Overleg Enkhuizen (SOE) d.d. 14-12-2006 aan het College over de invoering van de Wmo en het daarbij gevoegde artikel van de heren J. Knukkel en A. Stobbe namens het SOE-bestuur in hun nieuwsbrief alsmede het krantenbericht in de Enkhuizer Courant over het Ouderplatform d.d. 18-12-2006 willen wij u graag informeren.
Informatie WMO
Wij zijn onaangenaam verrast over de wijze waarop de SOE en het Ouderenplatform hun klachten over de informatie met betrekking tot de invoering van de WMO naar de burgers en hun achterban en de communicatie van het Ouderenplatform met de gemeente Enkhuizen in hun brief en via de media ventileren. De SOE stelt dat de gemeente de burgers te laat informeert over de invoering van de Wmo. Dit is een onjuiste voorstelling van zaken. De gemeente is voorbereid op de invoering van de Wmo per 1 januari 2007. Op 2 januari kunnen cliënten en burgers terecht bij het Zorgloket in het Sociaal Medisch Centrum. Voor die tijd zijn instellingen en burgers geïnformeerd over de op dat moment beschikbare informatie. In de eerste plaats via regelmatig overleg tussen de Wmo Adviesraad en de projectleider Wmo van de gemeente. De Adviesraad is door de gemeente van alle relevante beleidsstukken op de hoogte gebracht en om advies gevraagd. In de Adviesraad Wmo zijn de senioren in Enkhuizen vertegenwoordigd.
Daarnaast zijn/worden instellingen en burgers geïnformeerd op de volgende momenten:
- Begin december via radio Enkhuizen in een interview met het clusterhoofd Samenleving/beleid, hierin is ook de komende voorlichtingsdag voor burgers over de Wmo ter sprake gekomen;
- Voorlichtingsbijeenkomst in de Nieuwe Doelen: hierover zijn op 8 december de raadsleden en ambtenaren geïnformeerd;
- Woensdag 13 december zijn de uitnodigingen aan de maatschappelijke organisaties en zorgaanbieders verzonden;
- Donderdag 14 december zijn de uitnodigingen aan alle huidige cliënten verzonden;
- Vrijdag 15 december is een persbericht in NHD geplaatst;
- Zaterdag 16 december is een grote advertentie over de voorlichtingsbijeenkomst in het NHD geplaatst;
- Woensdag 20 december staat er een persbericht en een advertentie in de weekkrant De Drom;
- De Wmo brochure wordt vanaf 21 december aan alle cliënten en betrokken instellingen en organisaties toegezonden;
- Donderdag 21 december vindt er een voorlichtingsmiddag over de Wmo plaats in de Nieuwe Doelen van 13.30-15.30 uur. Alle zorgaanbieders zijn deze middag aanwezig. De gebruikers kunnen dan kennismaken met de instanties waar zij mogelijk zorg zullen gaan inkopen. Ook worden zij geïnformeerd over wat de nieuwe wet voor hun betekent. Zij kunnen daarnaast kennismaken met de mensen die hen gaan helpen in het loket.
Tussendoor zijn burgers die over Wmo informatie wilden hebben door ambtenaren telefonisch uitgebreid geïnformeerd.
Uit ervaringen van andere gemeenten die vroegtijdig, in november, met hun voorlichtingscampagne zijn gestart blijkt dat deze informatie niet zo lang bij de mensen blijft hangen. Uit deze ervaringen valt af te leiden dat het niet onverstandig is informatie zo dicht mogelijk bij de invoering van de nieuwe wet te verstrekken. Hierdoor kan de informatie beter op de persoonlijke situatie worden afgestemd. Onze voorlichting sluit aan op de landelijke campagne van het Ministerie van VWS.
Zoals u reeds eerder heeft vernomen heeft de invoering van de Wmo qua gemeentelijke inzet een enorme inspanning vereist. Het volgende is gerealiseerd:
- De bestanden van de zorgkantoren en de bestanden van het Centraal Administratie Kantoor zijn geïmplementeerd in ons automatiseringssysteem. De uitvoeringsbestanden zijn dus klaar voor gebruik.
- Medewerkers hebben scholing gevolgd om de burger op een adequate manier te kunnen helpen.
- Voor de indicatiestelling van hulp bij het huishouden wordt samengewerkt met het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), de instantie die nu de indicatie stelt.
- Er is een nummer beschikbaar gesteld voor eventuele vragen of onduidelijkheden.
- De gemeente Enkhuizen heeft in de afgelopen week alle huidige gebruikers persoonlijk voor de informatiemiddag uitgenodigd.
- De mensen die gebruik maken van een persoonsgebonden budget (pgb) zijn via een extra brief gevraagd om de benodigde gegevens te overleggen zodat hun ingekochte zorg gewoon door zal lopen.
- De werkprocessen zijn beschreven.
- Aanvraagformulieren zijn gemaakt.
- Beschikkingen zijn klaar voor gebruik.
Daarbij heeft de planning voortdurend onder druk gestaan mede door externe factoren waar de gemeente weinig invloed op heeft kunnen uitoefenen. De gemeente heeft de burgers niet eerder willen en kunnen informeren dan op het moment dat wij er zeker van waren er klaar voor te zijn. Dat zijn we nu en wij zijn er trots op.
Ambtelijke ondersteuning Ouderenplatform
Op 13 november heeft de wethouder onderwijs en welzijn het Ouderenplatform op hun verzoek geïnformeerd over de stand van zaken rondom de Wmo en is tevens de mogelijkheid van ambtelijke ondersteuning besproken. Het Ouderenplatform vraagt sinds begin 2006 om opnieuw ambtelijke ondersteuning te verlenen. Bij de oprichting in 2004 is overeengekomen dat de ambtelijke ondersteuning slechts voor één jaar zou gelden aangezien het College van mening is dat het platform Ouderenbeleid als onafhankelijk adviesorgaan op eigen kracht moet kunnen functioneren en zelf het secretariaat moet voeren. Dit staat ook zo verwoord in de notulen van het Ouderenplatform van 9 november 2004. Wel kan het platform ten alle tijden een beroep doen op ambtelijke deskundigheid en bestaat de mogelijkheid op verzoek met de wethouder in overleg te gaan. Het ouderplatform is op 8 december 2005 door middel van een ambtelijke brief op de hoogte gebracht van de stopzetting van de ondersteuning. In de loop van 2006 is hier door de secretaris van het Ouderenplatform enkele keren (telefonisch) bij de afdeling Samenleving op terug gekomen. In het overleg op 11 december tussen de wethouder onderwijs en welzijn en het Ouderplatform heeft het platform laten blijken zeer ontstemd te zijn over het gebrek aan ondersteuning en gedreigd haar taken neer te leggen. In de brief van 14 december lopen deze twee zaken door elkaar: frustratie over het gebrek aan ambtelijke ondersteuning en de informatie over de Wmo naar de burger waarover het platform naar eigen zeggen te weinig geïnformeerd is en dus ook de burger. Het college zal hier nogmaals per brief op reageren.
Ouderenbus
Als derde wordt in het artikel in de Enkhuizer Courant door het Ouderplatform de bezorgdheid geuit over het uitblijven van een ouderenbus. Volgens de voorzitter worden de ouderen slachtoffer van een slepende kwestie over verantwoordelijkheden tussen Stichting Breedband en Stichting Welzijn Enkhuizen. Wij delen u mee dat hiervan geenszins sprake is. De verantwoordelijkheden over welzijnstaken tussen beide stichtingen zijn heel helder geformuleerd. Stichting Breedband heeft het realiseren van de ouderenbus al sinds 2005 in haar takenpakket en heeft deze verantwoordelijkheid nog steeds. Niet Stichting Welzijn Enkhuizen. Stichting Breedband is hier begin 2006 door de afdeling Samenleving op aangesproken maar heeft tot nog toe deze taak niet naar behoren vervuld.
Enkhuizen, 18 december 2006
Hoogachtend,