Ouderen aan Zet, of aan de kant gezet?

19 december 2006

Ouderen aan Zet, of aan de kant gezet?

De alarmerende berichten van het Ouderenplatform en het Seniorenoverleg Enkhuizen, waren voor de SPfractie reden om een mededeling te doen tijdens de Commissievergadering BOFS op 18 december 2006..En toen gebeurde er dit….

De SPfractie had verwacht dat de verantwoordelijk wethouder voor het Ouderenbeleid, Dhr. v. Pijkeren in ieder geval de moeite zou doen om naar aanleiding van het krantenbericht over het stopzetten van de activiteiten door het Ouderenplatform, een mededeling zou doen richting de Commissie. Tot onze verbazing gebeurde dat niet, en was de voorzitter zo voortvarend aan de gang, dat het hele agendapunt Mededelingen, overgeslagen dreigde te worden.

Daarop wilde de fractie dus wel een mededeling doen, en maakte daar dus een aanvang mee. Doordat de voorzitter meende dat het "moment van de vraagstelling" niet juist was, ontspon zich een kleine discussie, aangezien de SP van mening was dat een mededeling iets heel anders is dan een vraag. Dat had als gevolg de mededeling niet in zijn geheel naar voren kwam, en de SP aangaf er later in de agenda op terug te komen.

In ieder geval is onderstaande de mededeling in zijn geheel:

"Op 24 november heeft het Ouderenplatform, een brandbrief verstuurd aan het College EN de Raad. De Raad heeft deze brief niet gekregen en is in het archief beland. Daar zijn wij allerminst gelukkig mee, het ouderenplatform is weliswaar een adviescommissie voor het College, maar het is de Raad die in 2004 naar aanleiding van de Nota Ouderen aan Zet, het College heeft opgedragen het platform in te stellen, en daar is ook een convenant voor afgesloten, dus hoort de Raad ook geïnformeerd te worden als er problemen zijn..
De SP wil hier benadrukken dat is gebleken dat de bejegening richting dit platform ver onder de maat is. Als voorbeeld: er is 2 jaar lang nimmer advies gevraagd over onderwerpen die ouderen betreft, dat kan betekenen dat het platform wordt beschouwd als een hobbyclub, of dat er daadwerkelijk niets met het ouderenbeleid is gedaan. Wij willen hier bepleiten dat het platform miv 1-1-07 volledig gefaciliteerd en waar nodig ambtelijk ondersteund wordt om recht te doen aan het convenant en de richtlijnen die de Raad in 2004 heeft vastgesteld".

Blijkbaar vonden de andere fracties het nu ineens geen probleem, dat de Raad niet was geinformeerd over de ontstane situatie en dat de fracties op de dag van de commissievergadering, geconfronteerd werden met een krantenbericht. Daaruit kan de fractie alleen maar concluderen, dat de Nota Ouderen aan Zet, opgesteld
door de Raad in 2004 wat betreft het naar alle mogelijkheden benutten en faciliteren van een Ouderrenplatform, een dode letter is.Wij hebben in ieder geval niemand gehoord, ook niet over de inhoud van de bewuste brief.

Het is frappant dat op dezelfde agenda een Raadsvoorstel geagendeerd stond om het JAC (jongerenadviescomissie)
een adviescommissie te laten worden, met dezelfde richtlijnen en doelstellingen als het Ouderenplatform.
De SP heeft aangegeven daarmee niet akkoord te gaan, voordat de problemen bij het Ouderenplatform zijn opgelost. Het kan toch niet zo zijn, dat een bestaand adviesorgaan niet gefaciliteerd wordt en ook geen ambtelijke ondersteuning krijgt. En dat er aan de andere kant een ander adviesorgaan voor het College in het leven wordt geroepen met alle toeters en bellen eraan.