h

BOFS 17 september 2012

25 september 2012

BOFS 17 september 2012

BOFS17september2012

In overleg met het presidium is besloten om na het zomerreces te vergaderen volgens het BOB-model.

Om dit wat soepeler te laten verlopen hebben we hiervoor een training gevolgd.

Het BOB-model staat voor Beeldvorming-Oordeelsvorming-Besluitvorming. De beeldvorming wordt gevormd door het lezen van de stukken, hierover voor en tijdens de commissievergadering vragen te stellen en door te spreken. De vragen kunnen gesteld worden met beantwoording aan alle fracties of beantwoording alleen aan de eigen fractie (om politieke redenen). Het is niet helemaal duidelijk hoe het Agora dan gebruikt gaat worden. Want afhankelijk of je de antwoorden politiek wil gebruiken zal je deze wel of niet via het Agora stellen.

Voor de commissie BOFS stonden de volgende punten geagendeerd:

WWBverordeningen2012Enkhuizen

We begrijpen dat de gemeente Enkhuizen is gebonden aan de regels uit Den Haag, maar ervaren wel dat alle creativiteit wordt ingezet om dit schadelijke beleid tot een minimum te beperken. Dat doet niets af aan het feit dat we het zeer kwalijk vinden dat de gevolgen van de crisis op de laagste inkomens worden verhaald. De SP is voorstander van het terugdringen van het aantal kinderen dat in armoede moeten opgroeien en zijn dan ook tegen de verlaging van de inkomensgrens van 120 naar 110% in de verordening participatie schoolgaande kinderen.

Ook de SP is mening dat uitstroom naar werk goed is. Het merendeel van de mensen leeft niet voor eigen plezier van een uitkering. In de re-integratieverordening wordt aangegeven dat de ondersteuning gericht moet zijn op de aanvaarding van algemeen geaccepteerde arbeid dan wel het leveren van een tegenprestatie en wij vragen ons af of de kans bestaat dat bedrijven of instellingen plaatsen ter beschikking stellen voor een te leveren tegenprestatie ten koste van reguliere banen. We zullen dit in de gaten houden.

Als het ontslagrecht versoepeld wordt en de WW-duur wordt ingekort kan dit betekenen dat degenen die niet snel een andere baan vinden straks op elke functie ingezet kan worden ongeacht het opleidingsniveau. De gemeente kan een tegenprestatie eisen. Dan ook gelijke monniken, gelijke kappen en laat het leveren van een tegenprestatie dan ook gelden voor de mensen die dit bedenken maar die niet in de WW of bijstand belanden maar waar een riante wachtgeldregeling voor klaarligt.

KadernotitieaanpakJeugd,alcoholendrugs2012-2015

Het is goed dat er blijvend aandacht wordt besteed aan deze problematiek. Nu de gemeente en gemeenteraden straks met de invoering van de nieuwe Drank- en horecawet per 1 januari 2013 de handhaving en toezicht volledig in eigen hand krijgen biedt dit meer mogelijkheden tot toezicht en handhaving. Het blijft een schandalige zaak dat het verbod om te schenken aan jongeren onder de 16 jaar zo massaal op alle fronten wordt overtreden. Dit is en blijft onacceptabel. De alcohol- en drugswerkgroep van de SP (waar de afdelingen Noord-Holland Noord in vertegenwoordigd zijn) is hard aan het werk om hiervoor zowel via de plaatselijke, de provinciale en de landelijke politiek blijvend aandacht voor te vragen. U hoort nog van ons.

7.Beslissingopbezwaarinzakedezondagsopenstelling.

De SP is geen voorstander van een 24-uurs economie. De zondagsrust heeft niet alleen een religieuze maar ook een maatschappelijke en sociale meerwaarde.

We blijven van mening dat het toeristisch regime alleen geldt voor de binnenstad en niet daarbuiten.

Het verbaasde ons dan ook in navolging van de CU-SGP, dat er naast scenario 1 (alle zondagen in heel Enkhuizen open) en scenario 2 (alle zondagen open in de binnenstad en op de Schepenwijk maar niet in de nieuwbouw) er geen scenario 3 (alle zondagen op in de binnenstad en verder niet) in het voorstel zit.

Na 1,5 jaar is inmiddels wel gebleken dat de koopzondagen in de binnenstad geen daverend succes is gebleken. Misschien was onze motie (lees hier) om te komen tot 28 koopzondagen zo slecht nog niet.

8.Bezuinigingopbedrijfsvoeringdoorprocesoptimalisatie

Wij stelden hierover de volgende vragen:

- Voor hoeveel uur per week wordt de projectleider gedurende twee jaar aangesteld? Antwoord: fulltime.

- Er wordt verwacht dat er structureel 350.000 bezuinigd kan worden. Kan dit bedrag nader gespecificeerd worden? Bijvoorbeeld: hoeveel ftes zullen dit betreffen, hoeveel medewerkers zullen via natuurlijk verloop afvloeien, verwacht u gedwongen ontslagen en zo ja, wat zijn hiervan de kosten. Antwoord: nee dat kan niet. Er wordt uitgegaan van 4% van de brutoloonsom. Dit is gebaseerd op ervaringscijfers uit andere gemeenten. Dit bedrag betreft een besparing op de totale bedrijfsvoering. Niet alleen om directe loonkosten (besparing ftes) maar ook om besparing op overhead en overige bedrijfsmiddelen. Dit gaat niet via gedwongen ontslagen maar door natuurlijk verloop van personeel door pensionering en vertrek naar andere werkgevers.

- Wat betekent deze inkrimping voor de kosten van overhead. Gaat dit percentage bij het doorvoeren van deze bezuiniging dan omhoog en zo ja is dan bekend met hoeveel procent?

- Bij sociale zaken is een start gemaakt van deze procesoptimalisatie en dit heeft geresulteerd in een doorlooptijd van 30 naar 5 dagen van een aanvraag. Is hier Lean management voor ingezet en zo ja wat waren hiervan de kosten? Antwoord: Dit was onderdeel van een project van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en zij hebben een externe deskundige betaald die het Lean Management hierbij inderdaad heeft toegepast.

- Wanneer Lean management niet wordt doorgevoerd, hoeveel zou er dan bezuinigd kunnen worden? Antwoord: Als Lean management niet wordt doorgevoerd is het niet mogelijk om bezuinigingen op de bedrijfsvoering te realiseren, maar alleen mogelijk door het afstoten van taken.

Wij blijven 280.000 veel geld vinden voor een besparing van 350.000 die niet onderbouwd kan worden en dus niet controleerbaar is. Bovendien zijn wij van mening, zoals de SP bij de kadernota 2013 al heeft aangegeven dat er ruimte zit om te bezuinigen op de bedrijfsvoering door scherper te begroten. Wij baseren ons hierbij op de cijfers, want zowel in 2009 ( 425000) als in 2010 ( 475.000) werd er meer begroot dan werd uitgegeven.

U bent hier