NIEUWSBRIEF SP STEDE BROEC, jaargang 3, nummer 2.

20 maart 2012

NIEUWSBRIEF SP STEDE BROEC, jaargang 3, nummer 2.

Toegenegen partijgenoten,

(Lees vooral het eind van deze brief!)

Zaken lopen vaak niet zo als je bedenkt.

Dat bleek vorige week maar weer, nadat we het NHD ons persbericht hadden verstuurd.

Ja, Pien (van der Kleij) kon wel maandagavond op de vergadering van de Commissie GrondGebiedsZaken (GGZ) haar woordje doen over onze visie m.b.t. de zogenoemde "duurzaamheid" van 't Streekhof. We hadden de tekst in de werkgroep (zo noemt "Rotterdam" een groepje als het onze) al besproken, zodat het een gemeenschappelijke visie is geworden. Een samenvatting ervan zou te ver voeren, maar wie belangstelling heeft, kan van Pien de tekst toegestuurd krijgen. (Mail naar ondergetekende) Voor mij was het een eerste ervaring met hoe het er in zo'n commissie aan toe gaat. Interessant hoor! Na Piens inbreng is er door meerdere commissieleden over het onderwerp iets gezegd. Nu wist ik dus, wat mijde dag ernate wachten zou staan. Ik zou dan de tekst van een ontwerpmotie aanbieden vergezeld van bijna 500 handtekeningen, allemaal van mensen die tgen de opslag van kernafval onder Stede Broec zijn. Enkhuizen was ons daarin al voorgegaan. De handtekeningenhadden we gedeeltelijk verzameld op de tweede donderdag dat we onze propadandastand bij de markt bemandden.

Terug naar vorige week maandagavond. Tot onze grote verbazing werd ik nl.na Pien opgeroepen mijn woordje te doen! Zonder enig papieren stuk bij me te hebben, want ik had op tijd spreektijd voor de dinsdagavond gevraagd. Ik kwam nu alleen maar voor een eerste orintatie.

Na enig aandringen van de voorzitter heb ik toen "uit het blote hoofd" verteld wat de bedoeling zou zijn geweestvan mijn inbreng. Nou, de korte discussie van de commissieleden erna was enigszins ontgoochelend: het onderwerp was in een eerdere vergadering al besproken en toen was al besloten, dat ook Stede Broec "Nee" zou zeggen tegen de plannen van Verhage tot het dumpen van kernafval in onze kleigrond. Er zou een brief daarover naar Greenpeace gaan, met een afschrift naar het Ministerie. (Intussen weten we, dat het onderwerp nog wel door de raad moet worden goedgekeurd, dus dat de brief nog niet verzonden is. We houden de vinger aan de pols.)

Daags erna waren we toch met drie werkgroepleden op de vergadering van de commissie Burger en Bestuur. Voor die aanving kon ik in elk geval de handtekeningen met een begeleidend schrijvenvoor B&W aan de griffier aanbieden. (Foto door Jan gemaakt.)

Paulien overhandigt de handtekeningen tegen opslag kernafval onder Stede Broec aan griffier Johan de Jong.

Ander onderwerp: scholing. Ja, ja, daar doet "uw" werkgroepje ook aan. Anderhalve week terug togen we met z'n drien (Pien, Jan en ik-zei-de-gek) naar Utrecht. Het was een bijeenkomst voor vnl. leden die bezig zijn met het opstarten van een eigen afdeling. Het onderwerp was: "Contact met de media". Voor de lunch echter liet de gespreksleider op een scherm een aantal foto's zien welke hij van verschillende sites had afgeplukt. Ook een uit onze regio, nl. een nieuwsbrief over het dubbel spoor, n van de hot items van onze fractie in de provincie. Pien en een afgevaardigde uit Drechterland konden zo uitleggen hoe daarover de vork in de steel zit.

De middag werd besteed aan het uitwerken van een huiswerkopdracht die o.a. met het schrijven van een persbericht te maken had! Al met al een zinvolle dag.

Nog even wat over twee vergaderingen. Morgen, woensdag 21 maart dus, houdt ons afdelingsbestuur haar jaarlijkse Algemene Ledenvergadering.Hij wordt deze keer in Enkhuizen gehoudenin de nieuwe Baanbreker, adres: Harpstraat 3-5. Aanvang 20.00 uur.Misschien ontmoeten we je daar wel.

Onze volgende werkgroepvergadering hebben we gepland op maandag 2 april, aanvang 10.30 uur.Daar gaan weo.a bespreken wat we op onze eerstvolgende propaganda-donderdag (5 april) gaan doen. Als je die dag naar de markt gaat, zo tussen elf en enen, dan kun je ons daar aantreffen. Mocht je belangstelling hebben voor wat organisatorisch werk binnen onze gemeente: je bent van harte welkom op onze werkgroepvergadering.Wel van tevoren je komst aankondigen.

Dat was het weer even voor het moment. We blijven je op de hoogte houden van onze Stedebroecse en andere activiteiten. Tot een volgend bericht.

Paulien Winnubst, tel. 06-26176996.