Duurzaam!

21 maart 2012

Duurzaam!

Duurzaam

In 2013 wordt er begonnen met de uitbreiding van de Streekhof. Voor de bouw worden duurzame materialen gebruikt.

Toch hebben wij, de leden van de werkgroep SP Stede Broec, enige vragen.

Is het duurzaam dat de omliggende gemeenten mettertijd hun winkelstand zien verkleinen, omdat hun inwoners in de Streekhof gaan winkelen?

Is het duurzaam dat er nog meer autoverkeer richting Streekhof gaat rijden?

In de Begrotingskrant van de gemeente Stede Broec, januari 2012, staat: 'Ik kan niet wachten tot het zover is, want dan heeft Stede Broec een koopcentrum waar we weer tien jaar mee vooruit kunnen'.

Is de Streekhof na 10 jaar niet meer duurzaam, staan de winkels leeg en zijn de gebruikte materialen vergaan?

In Lutjebroek heeft zich in 2011 weer een bakker gevestigd. Tevens verkoopt men daar seizoensgroenten uit De Streek. Dus minder vervoer. Goed voor het dorpsleven en ouderen kunnen sneller zelf een boodschap doen. Dat is duurzaam bezig zijn!

Kleine zelfstandigen delven steeds vaker het onderspit door de grote winkelketens in de winkelcentra. Dat kunnen we niet langer accepteren.

20 februari werd op de televisie het programma 'De slag om Nederland' uitgezonden. Hierin stonden de winkelcentra in Nederland centraal. Vele gemeenten breiden hun winkelcentra uit of bouwen een nieuwe. Er dreigt een wildgroei te gaan ontstaan. Daarnaast worden er al weer winkelcentra gesloten vanwege een overschot. En de kleine zelfstandigen zijn de dupe.

U weet toch ook dat Hoogkarspel het winkelcentrum daar wil gaan uitbreiden?

In de gemeente Stede Broec is bijna alles te koop. daarnaast zijn er nog zeer veel dienstverlenende bedrijven en maatschappelijke instanties. Daar mogen we trots op zijn.

Moeten er nog meer supermarkten, kledingzaken (vooral voor vrouwen en pubers), sieradenwinkeltjes, lingeriewinkels enz., enz. komen?

De Streekhof, de Middenweg, De Tuin, de Industrieweg en de Hoofdstraat liggen op loopafstand van elkaar. Een grote verscheidenheid aan winkels, bedrijven en instanties is hier te vinden.

De werkgroep SP Stede Broec heeft eens nagedacht over hetgeen we eventueel missen in onze gemeente.

Een manufacturenzaak, in deze economisch slechte tijd gaan mensen weer sneller achter de naaimachine zitten. Een goede kopierwinkel met aanverwante artikelen is ook nooit weg. Misschien wil Opmaat dit project weer op zich nemen? Verder een herenmodezaak die betaalbaar is voor de smallere beurs, maar wel kleding die na drie keer wassen niet weggegooid hoeft te worden. En zeer belanrijk: winkels die producten verkopen uit De Streek en Noord Holland, het liefst ecologisch verbouwd en verwerkt, zoals groenten, fruit, zuivel en vlees. Daarnaast aanverwante artikelen voor huis en tuin.

Een aantrekkelijk terras en een betaalbaar restaurant dat duurzame streekgerechten serveert is ver te zoeken in onze regio.

Een duurzaam Streekhof wordt ons beloofd.

Geen auto's op het dak, maar zonnepanelen op het dak. Informatie hierover is te verkrijgen bij 'Zonzo' gevestigd te Hem, onze regio. (www.zonzo.nu) en verder op de website van 'Zon zoekt dak' , een initiatief van Natuur en Milieu.

Is de gemeente van plan auto's te weren van het dak van de Streekhof om duurzame zonnepanelen te plaatsen?

Een goed initiatief is het opknappen van het Boerhaaveplein. De eigenaren van deze kleinschalige winkels werken hard en zijn klantvriendelijk. Vergeet ook hier de zonnepanelen niet.

Het Postkantoor wordt prachtig, maar zonnepanelen hebben wij nog niet ontdekt. Het karakterisiteke buurhuis blijft gelukkig staan. Ons gemeentehuis met zonnepanelen zal een goede investering zijn.

Is de gemeente van plan het Boerhaaveplein te voorzien van zonnepanelen?

Is de gemeente van plan het Postkantoor te voorzien van zonnepanelen?

Is de gemeente van plan het gemeentehuis te voorzien van zonnepanelen?

De uitspanning naast molen 'De Ceres' gaat hopelijk door. Tijdens de ijspret in februari schaatste ik er langs en toen dacht ik: 'Een koek- en zopiekraam op de steiger met wat stoeltjes zal niet misstaan. Na het schaatsen een pannenkoek of een kom snert.

In de andere seizoenen een trekpleister voor wandelaars, fietsers en vaarliefhebbers.

Asbest: Iets rechtzetten en bijval geven.