Bestuursovereenkomst SED Brandweer een feit

16 januari 2012

Bestuursovereenkomst SED Brandweer een feit

Op 10 januari 2012 ondertekenden de burgemeesters Goldschmeding, Baas en Van der Riet de bestuursovereenkomst voor de SED Brandweer.
De burgemeesters van Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland tekenden voor de samenwerking van de drie brandweerkorpsen.

Als drie man sterk

De samenwerking van de drie brandweerkorpsen is belangrijk voor de gemeenten, aldus de SED commandant Gert van der Kruk. Ondanks dat de brandweerzorg goed is, zijn de drie organisaties los van elkaar toch klein. Nu kunnen we als drie man sterk n taak vervullen.

Voordelen en kansen

De drie burgemeesters zien voordelen en kansen met deze samenwerking. Burgemeester Goldschmeding van Stede Broec ziet in de samenwerking een mooi resultaat: De aansluiting bij de samenwerking die al bestond tussen Enkhuizen en Drechterland betekent dat de lokale kracht behouden kan blijven.

Voor de vrijwilligers betekent de samenwerking vooral een verhoging van de kwaliteit van oefenen. Zij blijven overigens op hun eigen post. We kunnen hen meer bieden om het werk ook leuk te houden en ervoor zorgen dat de zware taken, die wellicht nog gaan komen, goed te organiseren zijn, zegt burgemeester Baas van Enkhuizen.

Burgemeester Van der Riet van Drechterland benadrukt: De gemeenten werken operationeel gezien al grensoverschrijdend. We passen nu bij de landelijke regionalisering. De SED Brandweer kan nu en in de toekomst de taken blijven vervullen.