COMMISSIE BOFS 23 -6-11 APV, SENIORENBELEID, EROPAF PROJECT

27 juni 2011

COMMISSIE BOFS 23 -6-11 APV, SENIORENBELEID, EROPAF PROJECT

De Algemene Plaatselijke Verordening moet worden aangepast om de groepen jongeren die het hele weekend lopen te klieren in de stad en rond het Koperwiekplein eerder te kunnen oppakken. Ze mogen nu ook niet vechten. Blijkbaar nodig in deze tijd. Na een vraag van de SP waarom instrumenten als oppakken wegens openbare dronkenschap niet ingezet worden was het antwoord van de portefeuillehouder dat daar veel te weinig personeel voor op de been is en teveel dronken jongeren. Je vraagt toch af

Het agendapunt Invoering Combinatiefuncties Enkhuizen werd ingetrokken omdat er geen overeenstemming met de scholen is bereikt. Dit is niet het eerste wat op het laatste moment wordt ingetrokken..

Over de notitie seniorenbeleid konden wij ons in grote lijnen in dit stuk vinden. Wij vinden het belangrijk dat het goed gaat met onze ouderen. Maar het lijkt dat er een overlap zit tussen het eropaf project en punt 3 van deze notitie `de preventie van eenzaamheid.

Bovendien zijn we van mening dat er genoeg besproken, overlegd, onderzocht is en dat het nu tijd is daadwerkelijk de mouwen op te stropen en aan de slag te gaan. Daar heeft de SP geld voor over maar niet voor weer een volgend onderzoek. Actie graag.

Verder missen we in het stuk de noodzakelijke aandacht voor de toename van het aantal dementerenden en de zorgen en eenzaamheid die daarmee gepaard gaat. Ook al loopt dit plan tot 2014 en geeft de dementiemonitor aan dat de verdubbeling van het dementerenden in onze gemeente pas in 2020 is. Het aantal dementerenden zal naar deze verdubbeling toegroeien dus ook in de periode tot en met 2014 zal dit een verandering laten zien. Ons verzoek is dan ook meer specifieke aandacht voor de toename van het aantal dementerenden in deze notitie dus. En maak hiervan gebruik van de expertise van de zorginstellingen die hier al actief in Enkhuizen aan het werk zijn. De gemeente hoeft het wiel niet uit te vinden. Dit geldt ook voor de preventie en eenzaamheid. Samenwerken en verbinden van de verschillende partijen en aan de slag.

Ook het volgende raadsvoorstel is unaniem door de commissie teruggegeven aan het college. Het project Eropaf.

Wij zeiden hierover het volgende:

Eerst even kort iets over het project zoals dit in het raadsvoorstel wordt beschreven:
Doel: mensen voor wie de drempel vd hulpverlening te hoog is actief te benaderen.
Beoogd resultaat: project is voor alle inwoners van Enkhuizen. Biedt mensen ondersteuning en zorg, een helpende hand om zich in de maatschappij te kunnen handhaven. Voor zowel mensen met complexe problematiek als mensen die dreigen in een sociaal isolement terecht te komen.
Motivatie: problemen worden door omgeving onvoldoende of te laat gesignaleerd. Diverse instellingen zijn niet ingesteld op actieve benadering.
Kosten: op jaarbasis 200.000 dus totaal 400000 waarvan de helft uit de AWBZ pakketmaatregel moet komen en die wegens nadere besluitvorming is toegevoegd aan de WMO reserve.
De overheveling van alle begeleiding op psychosociale grondslag maakt onderdeel uit van deze pakketmaatregel. Dit bedrag moet worden aangewend als aanvullende dekking voor het project eropaf. Deze doelgroep maakt immers deel uit van de groep die vanuit het project wordt benaderd.

Uiteraard zijn wij het als SP helemaal eens met het beoogde resultaat. Wie zou dat niet zijn. Daar zit dan ook niet ons probleem. Maar Bij de presentatie hier kort geleden gehouden heeft het ons verbaasd dat een aantal partijen niet aan tafel zaten. Dan verwijs ik naar thuiszorg en wijkverpleging omring en Wilgaerden, RIBW, helpende handen, vertegenwoordigers van kerkgenootschappen, vertegenwoordigers van Baanbreker en Geriant en ik zal er vast nog wel wat zijn vergeten. Over het algemeen instanties die veel bij mensen thuiskomen, niets tekort doend aan de instanties die wel aan tafel zaten overigens. U zult dan kunnen aangeven dat dit teveel instanties zijn om het werkbaar te houden maar daar is wel een vorm voor te bedenken. Wij hebben ook problemen met de stelling dat er niet actief wordt benaderd. Er gebeurt namelijk heel veel op dit gebied, altijd tekort dat geef ik toe, maar het is een illusie om te bedenken dat je alle inwoners van Enkhuizen met problemen vroegtijdig kan signaleren. Dat zou uitgaan van een standaardnorm hoe je het leven zou moeten inrichten om even filosofisch te worden.
Instanties die bij een goede cordinatie de hulpverlening laagdrempeliger kunnen maken of die al veelvuldig bij mensen over de vloer komen. Nu zult u zeggen maar dat is niet de groep die wij bedoelen maar in zowel beoogd resultaat als beschreven bij motivatie refereert u aan groepen mensen die al bij de een of de andere instantie (en dan bedoel ik ook help handen , kerken etc en niet alleen de professionele instanties) bekend zouden kunnen zijn, maar ook al bekend zijn.

Bij beoogd resultaat geeft u in de raadsbrief aan dat het project voor alle inwoners van Enkhuizen is. Dit lijkt ons wat voorbarig. Het project zal, zoals ook in de presentatie is aangegeven een pilot in 2 willekeurige wijken in Enkhuizen voor de komende 2 jaar beslaan. Met een veelvuldige evaluatie. Het zou best kunnen zijn dat dit project niet brengt wat we ervan hopen, of nu al is ingehaald door de praktijk. Je kan nu niet stellen dat dit een project is wat voor alle inwoners van Enkhuizen is.

De psychosociale begeleiding is miv 1 januari 2009 overgeheveld naar de WMO maar wat me echt heel erg aan het hart gaat is en dat daar mensen tussen wal en schip vallen. Mensen die nu al bekend zijn bij een of andere instantie of hulpverlener, prof of niet prof Het antwoord van de wethouder hierop kan ik raden. Ik heb hier namelijk naar genformeerd en het antwoord van de ambtenaren was dat alle mensen die hiervoor in aanmerking zouden kunnen komen zowel schriftelijk als telefonisch zijn benaderd. Er is een convenant met de omring afgesloten voor de dagbesteding in Overvest bijvoorbeeld maar er is een hele groep die echt buiten de boot valt. Dat verzin ik niet zelf, dat zijn de signalen die ik heb meegekregen uit de praktijk. Het signaal is dat het heel moeilijk is om voet aan de grond te krijgen bij de WMO. Een vd oorzaken is dat de gemeente dit ook zo maar vanuit den haag op hun bord krijgt en ontwikkel daar maar zo 1-2-3 beleid op. Maar je zal als inwoner van Enkhuizen of als begeleider hier maar regelmatig tegen aan lopen.
Verder denken wij dat het ook te maken met de marktwerking in de zorg, met het gebrek aan overleg tussen allerlei verschillende instanties, dat er geen of te weinig regie wordt gevoerd en dat er veel te weinig vertrouwen is in de deskundigheid die hier al in Enkhuizen rondloopt.
En nu moeten deze middelen worden ingezet om mensen te zoeken, maar een aantal gevonden mensen worden niet of onvoldoende geholpen.
Wij zijn dan ook tegen het inzetten van deze middelen voor het optuigen van dit project. Maak daar dan middelen voor vrij uit de alg reserve. Ik weet dat het mag maar dit moeten we niet willen.

Met ingang van 2013 komt de hele begeleiding over van de AWBZ naar de WMO. Eerst de nieuwe aanvragen en in 2014 alle aanvragen.
En dan kom ik op het aspect dat het eropaf project te laat komt. Op de presentatieavond werd gezegd dat de huisbezoeken zouden worden afgelegd door de instellingen die op dat moment aan tafel zaten. Uit de stukken kan ik lezen dat dit maar gedeeltelijk waar is.
Voor het project wordt 96 uur per week aan ambtenaren ingezet. Ambtelijke inzet die heel hard nodig is om de overgang van de begeleiding van de AWBZ naar de WMO goed te laten verlopen. Wij moeten hier op af. Er zijn 175.000 mensen met matige of ernstige beperkingen. Mensen met psychische of verstandelijke beperkingen maar ook ouderen.
Is er inzicht in de doelgroep die op ons af komt? Wat betekent dit voor de WMO?
Dit vergt een enorme voorbereiding. Het kan niet zo zijn dat het beleid niet klaar is op 1 januari 2013 zoals nu wel het geval is met de overheveling van de psychosociale begeleiding. Er komt nogal wat af op de gemeente. Denk ook aan het advies van de accountant over het opstellen van een meerjarenzorgraming.
Wat wij als taak van de gemeente zien is hierin de regie te voeren. Niet om alles in eigen hand te houden maar alle organisaties met elkaar te verbinden, de afstemming van de regiefunctie in de hulpverlening, gebruik te maken van de expertise die er in het veld is en investeren in onderling vertrouwen zodat de WMO optimaal functioneert voor de inwoners van Enkhuizen.
Door het kabinetsbeleid komt er op dit gebied enorm veel op de gemeentes af. Niet alleen vanuit AWBZ maar bijvoorbeeld ook omdat de IQ-grens voor mensen met een verstandelijke beperking wordt verlaagd van 80 naar 70. Alsof door zon maatregel deze mensen het wel opeens alleen redden.

Samenvattend vinden wij dus het volgende:
Het project eropaf komt zogezegd te laat. Niet omdat wij het geen warm hart toedragen maar door de gevolgen van het kabinetsbeleid. Ik verwijs hierbij met dank aan de PvdA naar de visie op begeleiding van de VNG-site. Bij uitvoeringsaspecten staan presentie en preventie ook genoemd als te ontwikkelen instrumenten. Wij willen niet dat het geld van de AWBZ pakketmaatregel voor het optuigen van het project eropaf wordt ingezet maar dat deze middelen daadwerkelijk worden ingezet voor de bewoners van Enkhuizen die nu tussen wal en schip vallen. Bovendien vinden wij 400.000 euro veel teveel geld om te besteden aan mensen die nog niet in beeld zijn in maar 2 wijken. WIJ zijn er niet van overtuigd dat je deze mensen door een goede regierol zoals ik eerder genoemd heb niet bereiken kan. Hierin kan je een goede slag maken als er genvesteerd wordt in een goede voorbereiding en inventarisatie naar 2013 toe.
De ambtelijke inzet moet gaan naar: Voorbereiding van de overgang begeleiding van AWBZ naar WMO en de kanteling. Project eropaf zal de aandacht hiervan teveel afleiden met als risico dat de gemeente hier niet op tijd voor klaar is met alle gevolgen van dien. Wat niet betekent dat nu al niet kan worden ingezet op de onderlinge samenwerking etc. zoals ik al eerder heb genoemd.