We roepen even de 'zorg-robot' ...

24 augustus 2017

We roepen even de 'zorg-robot' ...

Het moet ook niet gekker worden: voor de toekomst van de zorg is de komst van grote hoeveelheden robots van groot belang. Zonder de massale inzet van robots in de ouderenzorg, de gehandicaptenzorg en de ziekenhuiszorg is het niet mogelijk om aan de stijgende vraag aan zorg in de toekomst te voldoen.

Robots inzetten in de zorg draagt volgens KPMG bij aan het behoud van kwaliteit van de zorg, en is bovendien DE oplossing voor toekomstige personeelstekorten. KPMG heeft berekend dat er in 2040, onder andere door de vergrijzing, 180 miljoen uur zorgverlening nodig is op jaarbasis. Met het huidige personeelsbeleid kunnen we maar 80 miljoen uur leveren. De inzet van robots, op verschillende terreinen van de zorg, zou dat gat op kunnen heffen.

Laten we eerst eens kijken naar de afzender van dit bericht: KPMG. Dit is een beursgenoteerd bedrijf, dat vooral gericht is op ‘winst maken’, ten behoeve van de aandeelhouders. KPMG heeft een ‘tak’, KPMG Health, die onderzoek doet naar de verhouding kwaliteit-kosten in de gezondheidszorg. Op zich kun je je afvragen of dit kwalijk is, maar in dit geval moeten we hier echt vraagtekens bij zetten.

KPMG geeft in zijn oproep voor ‘meer robots’ namelijk een bijdrage aan de discussie hoe we de zorg in de toekomst moeten gaan aanpakken. Daarmee geven zij richting aan het zoeken naar oplossingen voor problemen waar we in de toekomst mee te maken krijgen.

De SP wijst ons al jaren op de problemen die er bestaan in de zorg. In de afgelopen jaren is er flink bezuinigd in de zorg, zijn veel medewerkers hun baan verloren. Ouderen moeten zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen, ook al willen ze dat zelf niet. Maar investeringen om dat zelfstandig wonen ook mogelijk en prettig te maken blijven uit. Zorg is voor de afgelopen kabinetten een prima onderwerp om financieel aan te pakken.

Daarnaast waarschuwt de SP ook voor de enorme regelzucht en registratiedrang. Dit gaat ten koste van de echte zorg. Het werken met protocollen en met zorgplannen zou de kwaliteit van de zorg moeten verbeteren, maar gaat ten koste van ‘echte’ tijd voor de mensen. Inmiddels besteedt de gemiddelde zorgmedewerker 23 minuten per uur aan papierwerk. Dat kost veel geld. Er zijn allerlei managementfuncties ingevoerd om het werken met protocollen aan te sturen, en om de ongelooflijke registratiedrift te controleren. Zorginstellingen worden beoordeeld op basis van de mate van kwaliteit van de registratie. Schandalig.

Een negatief effect van alle berichtgeving over zorgkwaliteit, bezuinigingen en registratiedrift is dat steeds minder mensen ‘zin’ hebben in een baan in de zorg. Er zijn nu al weer tekorten in personeel.

Gek, want vier jaar geleden begon een enorme ontslaggolf. Weet u het nog?

In plaats van inzetten op het verbeteren van de opleidingsmogelijkheden tot en de arbeidsomstandigheden voor de zorgmedewerker, waardoor het werken in de zorg aantrekkelijker wordt, komt men nu met robots. Robots kunnen belangrijke taken van de professionele verzorgende overnemen. Robots kosten bijna niets. Lekker goedkoop, hoeven we ook geen extra geld te investeren in personeel.

De SP wil mensen in de zorg. Mensen die zorg nodig hebben verdienen mensen aan stoel en bed. Dat is sociale zorg. Natuurlijk kan een robot op bepaalde plekken het werk verlichten, maar het kan en mag nooit een vervanging zijn voor een goede, empathische en gedreven medewerker in menselijke vorm!

En daar moet je als maatschappij in investeren. Solidariteit is daarbij belangrijk, want iedereen verdient een menswaardige zorg. Waardeer de mensen in de zorg – niet alleen in hun beloning, maar stop met het alles maar willen registreren. Mensen in de zorg willen hun werk goed doen, en geef ze dat vertrouwen. Daarmee wordt het werk ook leuker, en zullen meer jongeren uiteindelijk kiezen voor een baan in de zorg.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.