Verbouwing drommedaris

28 juli 2011

Verbouwing drommedaris

Recent ontvingen we deze raadsbrief over dit project. Meest opvallende, daar waren echter maar een paar regels aan besteed, was de mededeling dat de provincie Noord-Holland voorlopig geen subsidie geeft. Het bericht van de provincie stond eergisteren al op de site.

Ben wel even bezig geweest om de twee verschillende soorten informatie op een lijn te krijgen. De eerste:

Voor de restauratieprojecten is gemiddeld al 85% van het totale benodigde bedrag bijeengebracht door de initiatiefnemers. De laatste 15 % subsidieert de provincie. Hiermee geeft de provincie de projecten het noodzakelijke laatste zetje, zodat de projecten nu uitgevoerd kunnen worden.

(Bron: website provincie)

De andere:

Zoals bekend hebben wij bij onze aanvraag maximaal ingezet, ofwel onze aanvraag ging uit van een bijdrage van 23% en daarmee kwamen wij op een 7e plaats in de lijst (naar verluidt waren er 14 aanvragen). Reeds bij de honorering van de aanvraag van de vierde aanvrager (14%) was het totale budget van 1,2 miljoen verdeeld.

(Bron: gemeente)

Interessant om te zien hoe hier verschillende zaken beschreven worden. Hangt nauw samen met de vraag of subsidies gestapeld mogen worden (zie deze raadsbrief). Als je uit het tweede bericht haalt dat de vier winnende projecten minder dan 15% gefinancierd hoeven te hebben door de provincie, dan kun je misschien aannemen dat al 85% 'binnen' is. Voor de Drom zou dat betekenen dat 76% binnen is. Waarbij de percentages natuurlijk slaan op % van de subsidiale kosten. Echter, waar geen rekening mee wordt gehouden, is dat -als het de Drom bijvoorbeeld betreft (maar kan ook met die andere projecten zo zijn)- delen van dat percentage ook nog niet binnen is. Zo kunnen Bankgiroloterij (die zelf eigenlijk, net als de provincie, vaak pas over de brug komt als alles binnen is maar er is nog een bedrage nodig is, aldus de wethouder) en restauratieregeling monumenten 2010/2011 pas in de tweede helft van het jaar worden aangevraagd.

Kortom, de provincie verlangt blijkbaar alleen maar een rekensom die klopt en geen 'bewijs' dat geld al binnen is, anders zou het percentage van 23 (overigens grofweg 750.000, de maximale aanvraag, gedeeld door 3.2 miljoen van het totale project, maal 100) natuurlijk veel hoger zijn. Dat zet het stuk op de website van de provincie Noord-Holland in een ander licht.

Blijft over dat nog maar 124.000 binnen is van Europees Visserijfonds (waarvan het doel is:

Doel
Doel van het EVF is het behoud van een rendabele visserijsector en het scheppen van nieuwe werkgelegenheid. Projecten die zich richten op modernisering, productvernieuwing, kostprijsverlaging en verbreding richting recreatie en toerisme maken kans op een bijdrage uit dit fonds. Projecten met minimaal 100.000 euro financieringsbehoefte kunnen ingediend worden bij het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord

Zie U de link?)

In de brief verder nog wat over de functie van stadspoort (niets nieuws onder de zon, behalve dat het hek nu periodiek dicht gaat en je er niet meer door heen kunt) en keuze aannemer.