Raadsvergadering 5 juli 2011: alles behalve parkeren

22 juli 2011

Raadsvergadering 5 juli 2011: alles behalve parkeren

Pas laat aan dit verslag toegekomen. Deze keer namen allen Peter Degens en Mieke Delleman de honneurs waar. Op basis van diverse mails, geschreven stukken en luisteren naar de vergadering dit korte verslag met ook wat commentaren. Voor het punt parkeren heb ik een aparte post ingeruimd. De agenda en alle stukken zijn op dit adres te vinden.

Vooraf was er inspraak van mw. van Oosten ivm. accommodatienota met verzoek Montessorischool, grasveld en buurthuis op plek te laten. Terechte opmerking, in de nota staan wat opvallende zaken hierover. Zoals eerder afgesproken lekker open laten, en er hoogstens nieuwbouw plegen (zonder grasveld op te offeren) om hier een mooie Brede School met buurthuisfunctie, NSO, BSO, school en peuterspeelzaal te creeren. Gezien het feit dat het bij de andere locatie lijkt alsof de Brede School minder centraal staat (en detailhandel meer) een goede optie.

Bij de punten wijziging Havenverordening 2006, Algemeen Plaatselijke Verordening 2011 en Telecommunicatieverordening 2011 hadden we geen aanvullende opmerkingen.

Bij punt 12. Notitie Seniorenbeleid wel. We hadden hier zelfs twee amendementen samen met LQ en PvdA, 1 over aandacht dementie, en 1 over huisbezoeken. Beide zijn aangenomen, een derde voorstel van de PvdA niet. De seniorennota is hierna aangenomen.

Bij punt 13. Accommodatie- en vastgoedbeleid hadden we samen met LQ een motie en een amendement die we hier al beschreven. Het amendement ging er om dat we de kaders niet zouden vaststellen maar het geheel alleen "ter kennisgeving" zouden aannemen. We waren ons er hierbij sterk van bewust dat je aan het stuk dat al veel te duur was (139k volgens mij) nog minder zou hebben. Een beetje zoals het XTNT rapport voor parkeren. Aan de andere kant werd door de wethouder duidelijk gesteld dat dit de kaders zouden zijn waarlangs het verdere beleid vorm zou krijgen. Ook de raadsbrief die er over ging en de week voor de raadsvergadering verstuurd werd, sprak kranige taal uit. Om vervolgens in de raad weer aan te geven dat de raad er natuurlijk bij betrokken zou worden. Wij gaan geen kaders meegeven die boterzacht zijn en waar je alle kanten mee uit kunt. We gaan geen kaders 1 voor 1 amenderen om een rapport van 139k te redden.
Het amendement werd verworpen en we hebben daarom tegen de nota gestemd.
Naast het amendement hadden we ook een motie over het informeren van de raad en kunnen geven van bedenkingen. Eigenlijk gek, de motie, want artikel 169 van de Gemeentewet regelt dit al. De eerder genoemde raadsbrief meldde echter veel te veel dat "het aan het college was". Jawel, privaatrechtelijke handelingen, maar er staat meer in de Gemeentewet. Bij verkoop van vastgoed door de gemeente moeten we meer betrokken worden dan alleen de monumenten. De motie werd aangenomen.

Een beetje historie. Herinnert u zich het verkiezingsdebat in de Nieuwe Doelen nog? Daar debatteerde ik met Jan Franx ook al over de accommodatienota: "Hier werd door Jan Franx beweerd dat 55000 van de 127000 euro voor eigen uren zouden zijn. Er staat me iets van bij dat het 15000 euro was, maar kan dat niet vinden. Volgens de nota zijn ca. 28 van de 124 uur intern waarvan naar eigen zeggen er 20 al bijna klaar waren, nl. de inventarisatie. Als dat 55000 euro kost, zijn het de duurste ambtenarenuren van Nederland."
Na te lezen in de raadsbrief: 12.475 euro. Maar ja betaald parkeren afschaffen moet natuurlijk ook nog gebeuren. :-P

Het punt 14. Uitgangspunten Harpstraat (Baanbreker) kon pas de volgende dag behandeld worden.

We hebben een goed gevoel bij het onlangs gehouden gesprek we willen nogmaals benadrukken dat onze insteek was, dat voordat de officile weg ingeslagen werd, met elkaar in gesprek gaan misschien meer onderling begrip kan kweken en er in meer harmonie en onderling overleg tot goede oplossingen gekomen kan worden. Zonder dat we de illusie hebben dat alles in dat gesprek opgelost zou kunnen worden. Het is wel zo dat dit gesprek voor een deel van het probleem, nl. het verplaatsen van de ingang naar de voorkant, al een oplossing heeft geboden.We vinden wel dat de reactie van de omwonende serieus moeten blijven worden meegenomen We denken dat enkele heikele punten goed besproken zijn, maar dat men er nog niet is We stemmen in met de uitgangspunten.

Ben vooral ook heel blij dat een kleine pas op de plaats laat zien dat niet alles doorgedramd hoeft te worden. Overleg tussen omwonenden, ontwikkelende partijen en gemeente kunnen veel tactischer aangevlogen worden.