Vertrouwen in het schootsveld?

23 juni 2011

Vertrouwen in het schootsveld?

Het onderwerp dat een aparte post verdient is natuurlijk het feit dat de wethouder bij de tweede termijn van de kadernota de vertrouwensvraag stelde (vertrouwen speelt wel vaker een rol, zie hier). Zelfs het NHD besteedt er aandacht aan. In onze beschouwingen had ik het ook al aangekondigd. Op dat onderwerp in de beschouwingen is helemaal niet gereageerd.

Waar gaat het nou eigenlijk over. Het gaat over het feit dat op 31 mei j.l. grond van het Schootsveld is aangekocht, met in de motivering de opmerking dat de raad in de structuurplan het Schootsveld zou hebben aangewezen als "zoekgebied voor parkeervoorzieningen". Meerdere malen heb ik aangegeven dat dit niet klopt, in het structuurplan staat namelijk "zoekgebied voor ondergronds parkeren. Die laatste omdat dit geen aantasting van het Schootsveld inhoudt. De wethouder heeft hier niet op gereageerd en bleef vooral uitstralen dat de raad dit zelf gezegd zou hebben. Hoewel vrijwel alle partijen aangaven het veld vrij en open te willen houden (groen en/of blauw), stond dat niet in de toelichting. Dan kun je zeggen "het gaat hier alleen om de aankoop", de toelichting is wel degelijk veelzeggend (zoals bij vastgoed- en accommodatienota bijvoorbeeld weer wel het geval was, zoals het maar uitkomt). Om die onduidelijkheid niet te laten voortbestaan, schreven we ons voorstel.

De reactie van de wethouder was belachelijk. Ten eerste zei deze (voor het eerst) dat de formulering misschien niet helemaal klopte, maar was maar 1 woordje. Het maakt nogal wat uit: "parkeervoorzieningen" of "ondergronds parkeren". De eerste laat toe dat je op het Schootsveld of verdiept -zo stond het ook in het NHD- voorzieningen kunt aanleggen, de tweede gaat er over dat het Schootsveld zelf niet aangetast wordt. Ten tweede maakte de wethouder er (weer) een vertrouwenskwestie van. Ik vind dat niet acceptabel, hetgeen door meerdere raadsleden ook werd opgemerkt. Desalniettemin stemden CDA, VVD-D66, 2 van NE, CU-SGP en GL tegen de motie waardoor deze het met 9-8 niet haalde (SP, PvdA, LQ en Hans Langbroek stemden voor). Ik begrijp werkelijk waar niet waarom, vooral bij GroenLinks, tegen de tekst "het Schootsveld geen zoekgebied voor parkeervoorzieningen is" werd gestemd. Je zet daarmee wel degelijk de deur op een kier, en ook al komen er misschien nog beslismomenten, het zou beter zijn geweest als de raad nu al in meerderheid zou hebben aangegeven dat wij het niet de moeite, tijd en geld waard vinden om die optie ook maar een klein beetje te overwegen.

Hier nog een andere reactie.